Direct naar artikelinhoud

Aandeel TNT Express crasht na mislukte deal met UPS

De Amerikaanse pakjes-vervoerder UPS trekt het bod van 5,2 miljard euro op het Nederlandse TNT Express in omdat Europa de overname zal tegen-houden. TNT moet nu plan B activeren.

In oktober was het al duidelijk dat Europa de overname van het Nederlandse pakjesbedrijf TNT Express door zijn Amerikaanse sectorgenoot UPS, de grootste in zijn 105-jarig bestaan, niet zomaar zonder slag of stoot zou goedkeuren. Door het verdwijnen van TNT Express, dat in Luik zijn Europese luchtvaarthub heeft, zouden immers wereldwijd nog slechts drie grote koerierbedrijven overblijven - UPS, FedEx en DHL - en zouden de concurrentieverhoudingen in Europa grondig worden verstoord. Brussel vreesde ook dat UPS, dat nu al het grootste pakjesbedrijf is ter wereld, te groot zou worden. TNT Express was nochtans bereid om overal in Europa een belangrijk deel van zijn activiteiten te verkopen maar vorige week meldde de Financial Times dat FedEx was afgehaakt als mogelijke koper.

De enige geïnteresseerde die overbleef was het Franse DPD maar dat was volgens Europees mededingingscommissaris Joaquin Almunia te klein om de concurrentie op de markt te bevorderen. Ook de markt hield er rekening mee want in oktober was het TNT-aandeel gezakt tot 7 euro, ver onder de 9,50 euro die UPS bood. Gisteren liet UPS weten dat het niet realistisch is dat Europa haar goedkeuring geeft aan de deal en dat het daarom afziet van zijn bod. Het formele njet volgt pas als Europa haar besluit bekendmaakt. TNT betreurt de beslissing maar zegt dat die beslissing door Europa "onvermijdelijk" is. TNT krijgt 200 miljoen euro compensatie voor het mislukken van de deal maar dat is ook het enige positieve nieuws. Het aandeel crashte na de bekendmaking met circa 40 procent en sleurde ook PostNL mee. Het Nederlandse postbedrijf dat vroeger samen met TNT opereerde, hoopte 1,5 miljard euro binnen te halen door de verkoop van zijn belang van 30 procent in TNT. Dat geld zou onder meer worden gebruikt voor de te zwakke pensioenkas te spijzen.

TNT zal nu op eigen houtje verder moeten. Het bedrijf zegt binnenkort met een nieuwe strategie op de proppen te zullen komen maar details gaf het niet prijs. Binnen Europa is TNT heel sterk, maar in de rest van de wereld, behalve China misschien, moet de Nederlandse pakjesvervoerder het afleggen tegen de grote drie.

Mogelijk nieuw bod

Een groot 'plan B' heeft TNT vooralsnog niet. Dat gaf het bedrijf eerder zelf toe op vraag wat ze zouden doen als het overname niet doorging. Interimtopman en ex-financieel directeur Bernard Bos zal TNT nu opnieuw op een zelfstandig spoor moeten zetten. Hij moest in september plots de fakkel overnemen van Marie-Christine Lombart die het bedrijf na het bod van UPS onverwacht verliet. Tenzij TNT een nieuwe topmanager of bestuursmanager inlijft.

Nu TNT minder waard is, is een nieuw bod niet uitgesloten. Deutsche Post (DHL) heeft al gezegd niet geïnteresseerd te zijn. Vraag is of FedEx nu via de achterdeur zelf TNT wil opkopen en opsplitsen.