Direct naar artikelinhoud

Belg ruilt apotheek in voor internet

Hoewel op elke Belgische straathoek een apotheek te vinden is, kopen almaar meer mensen hun pijnstillers via het internet. Farmaciereus Multipharma timmert hard aan haar internetwinkel: daarmee barst de onlinestrijd in de sector helemaal los.

De onlineverkoop van medicijnen is in ons land voorlopig nog het terrein van nichespelers als Newpharma, Pharma Express of Farmaline. Maar nu komen ook de grote jongens er zich mee moeien. Multipharma is met 250 apotheken en 1.500 medewerkers het grootste netwerk voor geneesmiddelendistributie in België. Ondanks die sterke aanwezigheid in de straten, lanceert de keten in de komende maanden een volwaardige webwinkel.

E-commercemanager Pascal Sabbe is daar speciaal voor aangeworven. "Apothekers zijn geen voorlopers in technologie, maar nu moeten we toch dringend meedoen. Het achterliggende idee is onze klanten een betere service te geven, ongeacht via welk verkoopkanaal." De opkomst van de tablet verhoogt de druk om op de e-commercetrein te springen. Sabbe: "De klant zal zijn doosje Dafalgans makkelijk, thuis in de zetel met zijn iPad, willen bestellen."

Reizen en concerten

De Belgische consument gebruikt webwinkels nu vooral voor hotelkamers, vliegtuigtickets, concertkaartjes, kleding en schoenen, zo blijkt uit onderzoek van distributiefederatie Comeos. Slechts 6 procent van de kopers schaft ook farmaceutische producten aan via internet. "Dat moet kunnen verdrievoudigen", ambieert Olivier Mallue, medestichter van Newpharma.

Zeven op de tien klanten van Newpharma zijn vrouw. "Net zoals bij een gewone apotheek", weet Mallue. "Onze belangrijkste klantengroep noemen we de 'digital mum': de moeder die medicijnen voor het hele gezin koopt, weinig tijd heeft en voor wie gebruiksgemak daarom zeer belangrijk is."

Een Belgische farmawebshop is wel aan regels onderworpen. Zo moet er steeds ook minstens één fysieke apotheek bestaan. Maar vooral: de e-winkel mag alleen voorschriftvrije medicijnen en zogeheten 'parafarmaceutische' producten aanbieden. Tot die eerste categorie behoren de vrij verkrijgbare pijnstillers en keelpijntabletten. De tweede categorie omvat schoonheidsproducten en zonnecrèmes. Medicijnen op voorschrift mogen hier niet online verkocht worden, in Nederland en Duitsland wel.

Olivier Mallue: "We zijn helemaal geen cowboys, zoals sommigen misschien denken. Viagra staat in de top tien van de producten die de internetsurfers opzoeken, maar dat mogen we niet verkopen omdat het een medicijn op voorschrift is. Het is sowieso niet onze bedoeling om de traditionele apotheek te vervangen. Voor echt dringende gevallen gaan gezinnen naar hun vertrouwde apotheek op de hoek. Een internetapotheek is daar complementair mee, omdat je bij ons 's avonds kunt bestellen en onze voorraad ruimer is dan dat van een zelfstandige apotheek."

Een doorsnee apotheek draait een jaaromzet van circa 1 miljoen euro, waarvan 720.000 euro uit geneesmiddelen op voorschrift en 280.000 euro uit producten die nu al via internet te koop zijn. In sommige gevallen kan de e-apotheek een lagere prijs aanbieden, bijvoorbeeld dankzij een groothandelsdeal met het Omega Pharma van Marc Coucke, een grote speler in de voorschriftvrije geneesmiddelen. Het wordt nu uitkijken of de nakende komst van Multipharma tot een prijzenslag online zal leiden. "Multipharma kan wel geen discountpolitiek op het internet voeren, omdat hun prijzen online en offline coherent moeten zijn", merkt Mallue van Newpharma op.

Mallue verwacht dat over zeven tot tien jaar de Belgische wetgever ook de online verkoop van medicijnen op voorschrift zal toelaten. Dat zou de apotheeksector grondig door elkaar schudden. Er is al een consolidatiegolf aan de gang, waarbij zelfstandige apotheken zich om financiële redenen aansluiten bij een keten. Apothekers die ermee willen ophouden, vinden moeilijk nog een overnemer. België telt 5.000 apotheken, of 1 apotheek per 2.150 inwoners. Dat is in internationaal opzicht een hoge dichtheid.