Direct naar artikelinhoud

Filmfestival van Gent steekt Oostende naar de kroon met negen Vlaamse films

Tijdens zijn 39ste editie heeft het Filmfestival Gent, dat op negen oktober van start gaat met de wereldpremière van The Broken Circle Breakdown van Felix Van Groeningen, het recordaantal van negen Vlaamse films op het programma staan.

De Arteveldestad is dus duidelijk niet van plan het Filmfestival van Oostende, waar vorig weekend nog de Ensorprijzen voor de Vlaamse film werden uitgereikt, zonder slag of stoot te laten uitgroeien tot dé plek waar Vlaamse filmmakers thuis zijn.

"Emotioneel stormachtige relatiedrama's, minimalistische familietragedies, eigengereide muziekdocu's, ambitieuze kunstfilms, intrigerende parabels, doorleefde sociale kronieken: het mooie aan deze selectie is dat ze zo verscheiden is, wat heel wat zegt over de diversiteit van onze nationale productie", aldus artistiek directeur Patrick Duynslaegher over de negen Vlaamse films die volgende maand tijdens de Gentse Filmfeesten vertoond zullen worden.

Eigenlijk zijn het er 8,5, want één van de titels is Le monde nous appartient, de tweede speelfilm van de Franstalige cineast Stephan Streker. Dat is een minoritaire Vlaamse coproductie, waarvan de Vlaamse inbreng onder meer geleverd wordt door de muziekscore van Ozark Henry.

Behalve het hartverwarmende, maar ook hartverscheurende The Broken Circle Breakdown van Felix Van Groeningen staat nog ander nieuw werk van vaste waarden geprogrammeerd, zoalsHet vijfde seizoen, waarmee Peter Brosens en Jessica Woodworth begin deze maand reeds in de prijzen vielen in Venetië, en Kid van scenariste-cineaste Fien Troch. Ook aanstormend talent krijgt een kans, want er werden eveneens twee debuutfilms geselecteerd, namelijk Welcome Home van Tom Heene en Offline (met muziek van Triggerfinger) van Peter Monsaert.

In het documentaire genre is er de dansfilm Rain van Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes over de gelijknamige choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker voor het Ballet de l'Opéra National van Parijs. En er zijn natuurlijk ook muziekfilms, zoalsThe Sound of Belgium, waarin Jozef Devillé op zoek gaat naar het verhaal achter de Belgische wortels van het elektronische muziekgenre New Beat, en ook nog Dave waarin Wim Reygaert - als onderdeel van het Radio Soulwax-project van de gebroeders Dewaele - het leven en de carrière van David Bowie oproept via geanimeerde platenhoezen. Het resultaat wordt omschreven als een soort koortsdroom waarin Bowie in de gestalte van privédetective Dave een reis door de tijd maakt om af te rekenen met enkele dubbelgangers. Dave zelf komt tot leven in de androgyne gestalte van model-actrice Hannelore Knuts, die eerder reeds een opgemerkte entree maakte in The Invader, het speelfilmdebuut van Nicolas Provost.

Filmfestival Gent, van 9 tot 20 oktober. Info: www.filmfestival.be.