Direct naar artikelinhoud

Sponsor Belisol twijfelt: 'Alles op de Tour zetten is groot risico'

Jurgen Van den Broeck heeft sinds 2010 jaarlijks één uitgesproken doel: de Ronde van Frankrijk. Dit leidde tweemaal tot een mooie vierde plaats maar tweemaal tot... niets.

Ook dit jaar weer is er veel geld, energie en mankracht geïnvesteerd in de Belgische Tourhoop, maar net als in 2011 fnuikt een val elke ambitie in de kiem.

Moet Jurgen Van den Broeck na zijn tweede opgave in drie jaar Tour volgend seizoen eens te meer alles op de Ronde van Frankrijk zetten? Nicolas Thiel, managing director van cosponsor Belisol, breekt er zich al een tijdje het hoofd over. Hij was sowieso van plan om de vraag voor te leggen aan teammanager Marc Sergeant, de Nationale Loterij en Jurgen Van den Broeck. De recente tegenslag van de klassementsrenner heeft Thiel alleen maar gesterkt in zijn voornemen.

"Het is een moeilijke discussie, maar we moeten ze durven voeren", zegt de man die tot enkele uren voor de val van VdB nog in de Tour was. "Toen we instapten als cosponsor wisten we uiteraard waarvoor we tekenden. Maar vandaag moeten we de vraag stellen of we 2014 op eenzelfde manier moeten aanpakken als 2013. Het is niet het ideale moment om uitspraken te doen, maar de opgave van Jurgen bewijst dat het risicovol is om alles op de Tour te zetten. Anderzijds is er geen wedstrijd die meer weerklank krijgt dan de Ronde van Frankrijk. Tot zijn val was alles perfect. Zelfs op de Franse televisie werd VdB na de ploegentijdrit hardop podiumkandidaat genoemd."

Belisol is actief in België, Nederland en Frankrijk. De Tour is dus ook voor de cosponsor zeer belangrijk, benadrukt Thiel.

"De Gendt won op de Stelvio, behaalde het podium in de Giro, maar de uitstraling van de Giro komt niet in de buurt van de Tour. Anderzijds hebben die vierde plaatsen buiten België nauwelijks waarde. Een ritoverwinning van Greipel is publicitair veel waardevoller."

Thiel werd in Montpellier alvast op zijn wenken bediend.

De Belgische Lottoploeg heeft twee uitgesproken kopmannen. De Duitser André Greipel, die gespreid over het hele seizoen zo veel mogelijk overwinningen moet behalen - na gisteren zit hij aan twaalf - en Jurgen Van den Broeck, die de vrijheid krijgt om zich voor de volle 100 procent op een goed eindklassement in de Ronde van Frankrijk te richten. VdB's vrijheid om zijn programma samen te stellen, is zo goed als letterlijk te nemen. Hij krijgt carte blanche en zelfs meer. Ploegleider Herman Frison staat te zijner beschikking om alle belangrijke ritten in de Tour te verkennen en in kaart te brengen. Vaak ook gaat hij mee op een van de talloze hoogtestages op de Sierra Nevada. Op 'zijn' berg kan Van den Broeck ook rekenen op zijn trouwe soigneur, die ervoor zorgt dat hij niets tekortkomt en een mecanicien die zijn fiets onderhoudt en telkens weer tot in de puntjes klaarzet.

Het hoeft geen betoog dat de ploeg veel investeert om Van den Broeck in de beste omstandigheden aan de start van de Tour te brengen. Er is uiteraard zijn jaarloon, dat naar verluidt 800.000 euro zou bedragen. Zijn omkadering kost geld, er zijn hotelkosten, vluchten... Als je dan na vijf dagen de Tour moet verlaten door een stomme val, smaakt dat heel zuur.

Vruchten plukken

Voor de concurrenten van Van den Broeck geldt uiteraard hetzelfde verhaal. Ook Chris Froome heeft maar één doel voor ogen, net als Alberto Contador en Cadel Evans. Klassiekers of kleinere rittenkoersen zijn eventueel meegenomen, maar als de Tour mislukt, is ook het seizoen mislukt.

Voor Van den Broeck is de gele trui sowieso uitgesloten, zelfs het podium blijft voorlopig een verre droom. Ook in andere, kleinere rittenkoersen wil het voorlopig niet lukken. Tot nog toe behaalde hij één overwinning: een rit in het Criterium du Dauphiné. Dat de man er alles aan doet, lijdt geen twijfel. De stelling dat geen renner meer leeft voor zijn job dan Van den Broeck is gemeengoed in het peloton. Dat hij tweemaal als vierde eindigde in de grootste wielerwedstrijd ter wereld is het sprekende bewijs. Een sportieve topprestatie, hoe je het ook draait of keert.

Maar het is telkens ook máár een vierde plaats, geen podium, laat staan een overwinning. De weerklank reikt niet verder dan de Belgische landsgrenzen. Is het sop de kool nog wel waard? Het is een boude bewering maar tegelijkertijd een legitieme vraag. Bij Lotto, de Belgische hoofdsponsor, was niemand bereikbaar.