Direct naar artikelinhoud

Zwartepieten voor gevorderden

Het onderzoek naar het Fyradebacle is tegelijk een rondje zwartepieten voor gevorderden. Spoorbazen Marc Descheemaecker en Jannie Haek vechten een perceptiestrijd uit. De verliezer kan bijna zeker fluiten naar de topfunctie binnen de vernieuwde NMBS.

Voor alle tv-camera's maakte Descheemaecker gisteren bekend dat hij een rapport van Ernst & Young over de aankoopproces van de Fyratreinen aan het Brussels parket heeft bezorgd. Een strategische zet. Enerzijds dekt hij zichzelf in. De hele procedure dateert van voor zijn tijd. Het contract met fabrikant AnsaldoBreda werd een jaar voor zijn aantrede ondertekend.

Anderzijds zet Descheemaecker de mediaschijnwerpers op zijn grote concurrent: Haek. Die leidde het Fyradossier als kabinetschef van toenmalig minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte (sp.a). Plotseling dreigt hij mee de verantwoordelijkheid te krijgen voor de Fyraflop.

De counter van Descheemaecker is allesbehalve vrijblijvend. Het is de zoveelste veldslag voor de topfuncties bij de spoorwegen. Met Descheemaecker, Haek en Luc Lallemand strijden immers drie kandidaten om twee overblijvende functies bij de vernieuwde NMBS. Aangezien PS-beschermeling Lallemand vrijwel zeker CEO blijft van Infrabel, strijden Haek en Descheemaecker om de NMBS. Haek wordt getipt, als vertrouweling van Vande Lanotte. Maar Descheemaecker geeft niet af.

Op 'officiële verantwoordelijken' in het Fyradossier is het allicht nog lang wachten. De onderzoeken zullen maanden aanslepen. Maar de benoemingen bij de NMBS zitten in de laatste rechte lijn. Premier Elio Di Rupo (PS) moet eerstdaags knopen doorhakken. Het spel wordt dus op korte termijn gespeeld tussen Descheemaecker en Haek. "Deze zet is geniaal", klinkt het binnen de NMBS. "Ik had het zelf niet kunnen bedenken."

Bij de socialisten ontstond gisteren grote nervositeit door de actie van Descheemaecker.

Door alle aandacht te dirigeren naar de aankoopprocedure vermijdt de spoorbaas met liberale stempel tegelijk vragen over de twijfels die ook de laatste jaren opstaken over het Fyraproject. Hij staat sinds 2005 aan het roer bij de NMBS. In 2007 doken al de eerste vragen op over de levering en de kwaliteit van de Fyra. Descheemaecker was ook de man die toestemming gaf voor de lancering van de Fyra op 9 december 2012, ondanks twijfels over de veiligheid van de treinstellen.