Direct naar artikelinhoud

Filmfestival van Gent trakteert zich op uniek muziekstuk

Voor de veertigste editie heeft Film Fest Gent een uniek verjaardagscadeau bedacht. Op initiatief van dirigent-componist Dirk Brossé werd aan veertig componisten gevraagd om elk één minuut muziek te componeren.

"De geselecteerde componisten hebben allemaal op een of andere manier een band met het filmfestival", zegt Brossé. "Sommigen hebben hier al een concert gegeven, anderen waren genomineerd voor de World Soundtrack Awards, enz. Wat we hen hebben gevraagd, is eigenlijk dat ze ons naar aanleiding van deze verjaardagseditie een soort muzikale postkaart zouden sturen. Er waren slechts drie restricties: niet langer dan een minuut, voor een kleine bezetting en als meest technische voorwaarde: hun bijdrage moest beginnen en eindigen op re, omdat die noot voor een soort feestelijke trilling zorgt."

Een kleine bezetting is weliswaar relatief, want voor 'A Musical Celebration' op zestien oktober in de Gentse Handelsbeurs, zijn 28 muzikanten van het Brussels Philharmonic beschikbaar: strijkers, blazers, harp, piano en percussie. Om mogelijke discussies over de rangorde te voorkomen, werd gekozen voor een alfabetische volgorde, op basis van de familienaam. Tussen de muzikale minuten komt er telkens een adempauze van enkele seconden. Er zijn ook enkele langere onderbrekingen gepland, bijvoorbeeld voor gesprekjes met de aanwezige componisten.

Zal de échte kenner van filmmuziek, zonder hulp van het programmaboekje, kunnen herkennen welke minuut door welke componist aangeleverd werd? "Dat hangt ervan af of de componist in kwestie een eigen muzikale handtekening heeft", zegt Brossé. "Bij Mozart of Beethoven volstaat één minuut zeker om hun werk te herkennen. Dat geldt dus ook voor bepaalde componisten van filmmuziek, zoals de Japanner Shigeru Umebayashi, de Belg Wim Mertens of de Amerikaan Elliot Goldenthal. We zijn ook erg blij dat sommige componisten zelf op het podium zullen komen meespelen, zoals de Argentijn Gustavo Santaolalla op gitaar en Wim Mertens aan de piano."

Vreemde vraag

Vonden sommige componisten dat geen vreemde vraag: één minuutje muziek? "Voor componisten van filmmuziek is dat niet eens zo ongebruikelijk", reageert Dirk Brossé. "Ze zijn daarin gespecialiseerd. Zij moeten bij een film wel vaker voor 'cues' zorgen die niet eens een minuut duren. Je kan het vergelijken met schilderkunst: soms krijgt een schilder het plafond van de Sixtijnse Kapel ter beschikking en soms moet hij zijn kunst bewijzen met een miniatuur van enkele centimeters."

Dit weekend in Zeno: interview met Dirk Brossé