Direct naar artikelinhoud

Waarom u Bent Van Looy achterna moet fietsen

Wie op 17 oktober naar het concert van Bent Van Looy in de AB wil, kan dat voor de helft van de prijs. Tenminste, dat geldt voor wie met de fiets komt. De zanger hoopt met de actie meer jong volk op het zadel te krijgen. Niet omdat fietsen hip of groen is. 'Efficiëntie, daar gaat het om.'

Het idee om fietsers aan een aantrekkelijker tarief een concert te laten bijwonen, komt van de Brusselse staatssecretaris van Mobiliteit Bruno De Lille (Groen). Hij klopte aan bij de concertzaal Ancienne Belgique die op haar beurt de steun van Bent van Looy vroeg. Die kon niet anders dan toestemmen.

"Ik heb zelf geen auto, en doe al jaren zo veel mogelijk beroep op de fiets. In grootsteden als Parijs, Londen, New York en Los Angeles heb ik al veel kilometers afgelegd." Ook in Brussel kruipt de zanger steevast op het zadel. Daar merkt hij duidelijk een verschil met vroeger. "Je ziet veel meer fietsers in het straatbeeld. Ook in Parijs is die opmars al een tijd bezig. Toen ik er enkele jaren geleden ging wonen, reed ik er zowat alleen rond. Maar net als in Brussel beseffen ze daar nu dat de fiets gewoonweg het meest praktische vervoermiddel is."

Fietsen in de stad heeft volgens Van Looy niets met hip zijn te maken. "Ik vind ecologie en natuur belangrijk, maar dit is geen groen statement. Je zo efficiënt mogelijk verplaatsen: daar gaat het mij om."

Meer fietspaden

Wie voor de helft van de prijs naar het concert van Bent van Looy wil, kan daarvoor nog steeds tickets kopen. 1.100 plaatsen zijn er, directeur Dirk De Clippeleir hoopt dat er daarvan 300 door fietsende muziekliefhebbers worden opgeëist. "Meer zou nog beter zijn. We weten dat 25 procent van onze concertgangers in het Brussels gewest woont. Dat zijn allemaal potentiële fietsers."

Omdat er geen plaats is aan de concertzaal, die aan de Anspachlaan ligt, zullen de fietsen geparkeerd moeten worden in de Steenstraat, die volledig wordt afgezet. "Dit jaar nog willen we graag voor fietsparkings dichterbij zorgen."

Dat het stalen ros hoe langer hoe meer een eigen plek in de hoofdstad opeist, blijkt uit de jongste statistieken. Het aantal fietsers in het Brussels Gewest steeg in 2012 voor het 14de jaar op rij, met 6 procent.

Volgens Bruno De Lille is de opmars van de fiets te wijten aan de betere infrastructuur en de nieuwe mogelijkheden. "Met de jaren is het fietsbeleid steeds prominenter op de agenda komen te staan. Het aantal fietspaden neemt toe, maar ook de campagnes. Dat werpt zijn vruchten af."

Deelfietsen

Ook de Villo!-stations met deelfietsen raken steeds beter ingeburgerd. Vorig jaar alleen al waren er meer dan 1,4 miljoen verhuringen. De Lille gelooft heel erg in de toekomst van deze stations. "Slechts 40 procent van de Brusselaars heeft een fiets. Dat is logisch, we wonen veel dichter bij elkaar. Wie pakweg op de vierde verdieping van een appartement woont maakt daar geen plaats voor. Voor hen zijn de deelfietsen ideaal."

Nog een tip: uit een studie die gisteren gepresenteerd werd, blijkt dat Brusselse fietsers die tegen de richting in fietsen in een straat met beperkt eenrichtingsverkeer minder ongelukken meemaken.