CD&V vindt kilometerheffing zinloos zonder alternatief, Groen betreurt "schrik van verandering"

Na de bocht van de N-VA over de kilometerheffing herinnert regeringspartner CD&V eraan dat zijn partij ook altijd een belangrijke voorwaarde heeft verbonden aan de invoering van kilometerheffing. “De kilometerheffing heeft geen enkele zin als er geen volwaardig alternatief is voor de auto”, zegt CD&V-mobiliteitsexpert Lode Ceyssens in “De ochtend” op Radio 1. Groen en de SP.A betreuren de koerswijziging van Weyts.

De “slimme kilometerheffing” lijkt dood en begraven te zijn. De afgelopen jaren hadden de Vlaamse regeringspartijen zich geëngageerd om zo’n heffing in te voeren, ter vervanging van de huidige verkeersbelasting. Maar de afgelopen week is het enthousiasme flink geluwd.

Het opvallendst is de bocht die de N-VA de afgelopen dagen heeft genomen. Ook Open VLD heeft zich de afgelopen tijd erg kritisch getoond voor de nieuwe belasting. Alleen CD&V leek nog enigszins voor het idee gewonnen. Maar nu de regeringspartners het idee de rug hebben toegekeerd, herhaalt CD&V dat zij ook altijd reserves hebben gehad.

Vlaams Parlementslid Lode Ceyssens herinnert eraan dat zijn partij altijd een voorwaarde heeft verbonden aan de invoering van een kilometerheffing. Namelijk dat er een goed alternatief moet zijn voor de auto.

Stemtest

Ceyssens verwijst naar het antwoord dat zijn partij heeft gegeven op de Stemtest van VRT NWS. Onze redactie legde de verschillende Vlaamse partijen deze stelling voor: “‘Je moet worden belast op het gebruik van je auto, niet omdat je er één bezit.” CD&V ging akkoord met die stelling, maar verbond daar wel de voorwaarde aan “dat mensen een volwaardig alternatief voor de auto hebben”.

“Een kilometerheffing heeft geen enkele zin als mensen geen volwaardig alternatief hebben.” Als er geen goed alternatief is, vindt Ceyssens een kilometerheffing een gratuite extra belasting, een rondje "autobestuurder pesten". Daarom pleit hij ervoor om eerst een sterk openbaar vervoer te voorzien, want “de Vlamingen gaan echt niet in de file staan voor hun plezier. Dat is uit een gebrek aan openbaar vervoer.”

Als er geen alternatief is, is de kilometerheffing een “domme belastingverhoging”, stelt Ceyssens. Pas als er een volwaardig alternatief is, kan de politiek er volgens Ceyssens gaan nadenken “of het eerlijker is om mensen te belasten op autogebruik in plaats van mensen te belasten op autobezit”.

Consensus

Vorige week zei CD&V-minister Koen Van den Heuvel nog dat de invoering van de slimme kilometerheffing wellicht op tafel zal liggen bij de volgende Vlaamse regeringsonderhandelingen. De minister geloofde toen nog dat er een consensus aan het groeien was over de invoering van een slimme kilometerheffing.

Dat was voor regeringspartner N-VA bij monde van partijvoorzitter Bart De Wever en minister van Mobiliteit Ben Weyts een duidelijke bocht nam, bij gebrek aan “politiek draagvlak”.

"Schrik van verandering"

Groen betreurt de bocht van de N-VA in het dossier van de slimme kilometerheffing. "De kracht van verandering is de schrik van verandering geworden. Eigenlijk geeft minister Weyts hier het falen van zijn eigen beleid toe", zegt Vlaams fractieleider Björn Rzoska.

"De minister wilde meer mensen verleiden het openbaar vervoer te gebruiken, maar men is daar niet in geslaagd. Integendeel, er is bespaard op de werking van De Lijn en de tevredenheid is gedaald. En nu begraaft hij de kilometerheffing onder een betonfactuur van 5 miljard euro."

"Het palmares van de regering-Bourgeois wordt op die manier wel bijzonder mager. De beloofde betonstop is er niet, de boskaart voor de bescherming van kwetsbare bossen is er niet en nu wordt ook de kilometerheffing afgevoerd", besluit Rzoska.

"De kracht van achteruitgang"

"Dit is de kracht van achteruitgang", zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) op zijn beurt in een reactie op Bruzz. "Hoe meer plaats je creëert voor de auto, hoe meer auto's er zullen zijn. Dat weet iedereen. Voor ons is dit een stap in de omgekeerde richting. Dit is niet de kracht van vooruitgang, maar die van achteruitgang."

Smet blijft onverkort voorstander van een slimme kilometerheffing, maar is realist: "Die kilometerheffing zal nog niet voor morgen zijn. Als tussenoplossing stellen we daarom een slimme stadstol voor, " aldus de sp.a'er die vindt dat dat iets is "wat de volgende legislatuur zeker uitgevoerd kan worden."

Meest gelezen