Direct naar artikelinhoud

American Airlines in duikvlucht

Een luchtvaartpionier vecht om zijn overleven. De moedermaatschappij van American Airlines heeft aan de rechtbank in New York bescherming gevraagd tegen haar schuldeisers. Het gaat over de op twee na grootste luchtvaartmaatschappij in de VS.

Onder de zogeheten 'chapter 11' van de Amerikaanse faillissementswetgeving kunnen American Airlines en moedergroep AMR een reorganisatie doorvoeren. Het bedrijf zegt zowel de kosten als de schulden onder handen te willen nemen. AMR heeft 24,7 miljard dollar aan bezittingen, terwijl de schuldenlast bijna 30 miljard dollar bedraagt.

American Airlines verwacht zijn activiteiten gewoon te kunnen voortzetten tijdens de reorganisatie. De vluchtschema's veranderen niet, en de tickets blijven geldig. De bedrijfsleiding blijft de maatschappij besturen. Voorzitter Gerard Arply gaat wel met pensioen en wordt vervangen door Thomas Horton.

American Airlines bedient 260 luchthavens in meer dan 50 landen en voert dagelijks meer dan 3.300 vluchten uit. De maatschappij is ook actief op Brussels Airport.

American Airlines is de laatste grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die een beroep moet doen op de chapter 11-procedure. In de jaren die volgden op de aanslagen van 11 september 2001 gebruikten de andere grote spelers op de luchtvaartmarkt de herstructureringsprocedure om te snijden in dure pensioenplannen en schulden te herschikken. American Airlines deed dat niet. De maatschappij slaagde er bovendien niet in om recent tot een overeenkomst te komen met piloten over kostenbesparingen. Het moest ook toekijken hoe concurrenten samensmolten. American Airlines, ooit de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, zakte naar de derde plaats op de rangschikking van Amerikaanse maatschappijen.

Dankzij de chapter 11-procedure zal volgens het bedrijf kunnen worden bespaard, vooral in de loonmassa. De kostenhandicap tegenover de concurrenten was onhoudbaar geworden, argumenteert Thomas Horton, de nieuwe topman en voormalig financieel directeur van American Airlines.

De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot de jaren twintig van de vorige eeuw, toen verschillende kleinere maatschappijen fuseerden. Ooit vloog Charles A. Lindbergh als piloot voor de maatschappij, die ook de primeur van de eerste vrouwelijke piloot bij een grote maatschappij opeist.

(Belga/DT)