Direct naar artikelinhoud

'We gaan toch geen klassenstrijd invoeren?'

Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het Vlaams secretariaat van het katholieke onderwijs, huivert bij een aantal pistes die werkgevers naar voren schuiven om de mismatch tussen onderwijs en arbeidsmarkt op te lossen. Ze is vooral bevreesd dat we opschuiven naar een klassenstrijd waarbij minder gefortuneerden minder onderwijskansen krijgen. Dat de werknemers willen snoeien in het aantal leerplannen begrijpt ze. Maar het ontlokt ook een zucht.

"Weten de werkgevers eigenlijk zelf wel wat ze willen? We voeren dat gevecht al enige tijd met de SERV (Sociaal Economische Raad Vlaanderen, LID). Elke keer als we een hervorming op dat vlak wilden doorvoeren, kregen we de opmerking dat er voldoende onderwijscompetenties gekoppeld moeten worden aan een beroepskwalificatie. Dan is het logisch dat door de jaren heen het aantal leerplannen fors is toegenomen. Als ze nu pleiten voor een vermindering, dan juich ik dat toe. We moeten evolueren in de richting van generieke competenties, en die pas later differentiëren naar beroepsgroepen."

Werkgevers vinden dat we de jongeren meer moeten sturen in hun studiekeuze. U ook?

Van Hecke: "Onderwijs is toch meer dan mensen klaarstomen voor de arbeidsmarkt? Alles bekijken vanuit die bril is me te eng. Wat met de persoonsontwikkeling? Niet alles moet toch een onmiddellijk nut hebben, want vanuit die optiek zal pakweg cultuur nooit aan bod komen. Toch is het belangrijk dat jongeren cultuur opsnuiven. Dat leidt tot creativiteit, toch een belangrijk gegeven voor het ondernemerschap?

"Het is mijn innige overtuiging dat een gedreven iemand, die met passie een richting heeft gevolgd, dat potentieel ook kan inzetten in een andere job."

Een piste is om de wachtuitkering van jongeren die een foute studiekeuze maken af te nemen

"Dan tref je de zwakkeren uit de samenleving en maak je een sociaaleconomisch onderscheid. Hetzelfde bij een hoger inschrijvingsgeld. (verontwaardigd) Willen we echt een klassenstrijd invoeren in ons onderwijssysteem? Om nog maar te zwijgen van het potentieel dat je dan laat liggen.

"Trouwens, niet iedereen heeft de bekwaamheid om ingenieur te worden. Werkgevers leggen te veel de nadruk bij de start van de loopbaan op een diploma, terwijl ze voor latere loopbaanontwikkeling veeleer kijken naar attitudes en vaardigheden. Ik erken dat een diploma belangrijk is, maar dat is een kritisch en zelfbewust individu ook."