Direct naar artikelinhoud

Dankuwel, beste concurrent: goed gevonden, slechte reclame

'Bedankt, Proximus', zo kopt concurrent Base boven een advertentie met daarin resultaten van een studie die werd besteld door Proximus. Daaruit blijkt dat Base het op sommige vlakken beter doet dan Proximus. 'Dikke pech voor Proximus, maar geen ramp.'

Het is weinig gezien: een merk dat een studie van een concurrent als het ware 'kaapt'. In een paginagrote advertentie bedankte telecomoperator Base zaterdag zijn concurrent Proximus. "Base heeft een uiterst performant netwerk. Althans, volgens Proximus. En wie zijn wij om dat tegen te spreken?" Daaronder zet Base enkele resultaten van een door Proximus bestelde studie, waaruit blijkt dat ze op vlak van percentage succesvolle oproepen en snelheid van het 3G-netwerk het beter doen dan Proximus.

Wie de originele studie bekijkt op de website van Proximus ziet dat de cijfers kloppen, al blijkt dat het 4G-netwerk van Proximus wél sneller is. "Daarom staat ook onder de vergelijking dat 4G nu de uitdaging is voor Base", zegt Marc Fauconnier van reclamebureau Famous, dat de campagne uitwerkte. "Maar de meeste mensen gebruiken toch nog altijd 3G. 5 procent heeft toegang tot 4G." Reden genoeg dus voor Base om uit te pakken met hun goede resultaten op vlak van 3G.

Proximus is niet onder de indruk van het offensief van Base. "Zij maken in feite reclame voor ons", reageert woordvoerder Jan Margot. "Mensen gaan nu waarschijnlijk naar onze website surfen om die volledige studie te bekijken. En daar zullen ze zien dat wij het beste bereik hebben en betere 4G. Want Base heeft uit de studie geplukt wat voor hen goed uitkomt en zo de cijfers uit hun verband gerukt. Globaal bekeken hebben wij het beste netwerk, en dat blijkt ook uit studies van bijvoorbeeld Test-Aankoop. En we hebben veel meer voorsprong op vlak van 4G."

Reclame-expert professor Tim Smits denkt niet dat Proximus veel hinder zal ondervinden van de campagne. "Dikke pech voor Proximus, maar ze kunnen dit op een positieve manier opvangen", meent hij. "Ze zouden kunnen adverteren à la 'Graag gedaan, Base'. Sowieso zal de kwaliteit van het netwerk niet zo hard meespelen voor een consument in vergelijking met bijvoorbeeld de prijs. Mensen staan ook in het algemeen wantrouwig tegenover vergelijkende reclame: ze vragen zich af wat er achter zit. Dus uiteindelijk zal Proximus hier niet veel bij verliezen."