Direct naar artikelinhoud

‘Creatieve omgeving’ moet opvolger ‘Man bijt hond’ leveren

De VRT zal werk maken van een nieuwe creatieve omgeving om de leegte na Man bijt hond op te vullen. In die omgeving moeten de topcreatievelingen van de omroep los van alle bureaucratische rompslomp kunnen werken.

Nu de VRT beslist heeft om met Man Bijt Hond te stoppen en zelf een programma voor dat belangrijke tijdsslot te maken wordt het idee voor een nieuwe omgeving opnieuw van onder het stof gehaald. “De invulling van dat tijdsslot is een absolute topprioriteit”, zegt VRT-bazin Sandra De Preter. “We zullen daarvoor een aparte omgeving creëren waar creatieven kunnen broeden, zodat er tegen september volgend jaar een topproduct klaarligt.”

Nieuw zijn de plannen niet om de creativiteit binnen de openbare omroep aan te zwengelen. Een paar jaar geleden nog werd de creatieve cel XP opgericht, een team van drie mensen die nieuwe programma’s moesten bedenken en ontwikkelen. Onder meer Ook getest op mensen is het resultaat van hun werk. Maar Lena De Meerleer, de directeur Productie van de VRT, was toen niet zo voor die aparte cel te vinden en besliste ze op te doeken. Dirk Abrams en creative director Yves Podevyn zwermden daarna opnieuw uit over de VRT, maar Ludovic Beun, een van de topregisseurs van de VRT en het derde lid van XP, zocht enkele maanden geleden andere oorden op: Woestijnvis. Binnen het bedrijf van Vandenhaute wordt hij een van de sleutelfiguren die de nieuwe VT4 zal vormgeven.

Hoe nu die nieuwe cel georganiseerd zal worden - binnen het interne productiehuis Het Televisiehuis, of half er buiten - is nog niet duidelijk. Maar dat apart werken bevorderlijk is voor de creativiteit, werd in het verleden al meermaals bewezen. Onder anderen Mark Uytterhoeven en Wouter Vandenhaute trokken zich begin jaren negentig terug in een lokaaltje in de drukkerij van de VRT om Het huis van wantrouwen te maken. Later nestelden ook Tom Lenaerts en Bart De Pauw zich in dat lokaaltje om onder meer Schalkse ruiters te maken.

Op zoek naar talent

“We zijn al een tijdje bezig om weer anders proberen te werken”, zegt Lena De Meerleer. “We hebben nu al proefprojecten waar we met zelfstandige teams werken. De bedoeling is om dat voort te zetten. Die mensen zullen wel een kader krijgen waarbinnen ze moeten werken, maar er zijn geen hiërarchische lijnen meer.” De creatieven zullen met andere woorden niet meer voortdurend verantwoording moeten afleggen aan de bazen en niet eeuwig moeten wachten op groen licht voor een goed idee. Gewoon doen, wordt het motto.

Dat creativiteit binnen de VRT geen hopeloze zaak is, werd in de laatste jaren alvast meermaals bewezen. Succesvolle programma’s als Ook getest op mensen, Zonde van de zendtijd en Peter Live werden allemaal intern gemaakt. Ook 1000 Zonnen, de zomerse opvolger van Man bijt hond, werd de laatste jaren beter. De makers van die programma’s wacht nu de zware taak om Eén en Canvas vanaf september volgend jaar mee te vernieuwen. Wie in de nieuwe cel zal zitten, is voorlopig nog niet duidelijk. De voorbije maanden gingen bij Het Televisiehuis, het interne productiehuis van de VRT, al acht nieuwe mensen aan de slag, allemaal weggeplukt bij andere productiehuizen. Die werken nu aan nieuwe producties maar een aantal van hen zal ook zeker een rol krijgen in de nieuw op te richten creatieve cel.

“We kijken ook verder dan enkel Het Televisiehuis”, vertelt directeur Bart De Prez. “Ook bij de nieuwsdienst en de andere productiehuizen gaan we op zoek naar talent.” En er komen ook nog nieuwe mensen bij. “Gewoon omdat we op dit moment niet alle competenties in huis hebben om zo’n dagelijks magazine op poten te zetten”, legt De Prez uit. En daarbij kijkt de VRT niet meteen richting Woestijnvis. “Daar mensen op de Man bijt hond-redactie weghalen is zeker niet onze prioriteit. Ook al omdat ik ervan overtuigd ben dat het programma niet zal ophouden te bestaan. Het zal vanaf half volgend jaar gewoon op een andere zender te zien zijn.”