Direct naar artikelinhoud

Colruyt ontkent inbreuk op verbod tabaksreclame

Warenhuisketen Colruyt moet woensdag volgende week voor de correctionele rechtbank verschijnen. Volgens het Brusselse parket schendt de keten het verbod op tabaksreclame. Colruyt ontkent. Als het bedrijf veroordeeld wordt, riskeert het een boete tot 600.000 euro.

Colruyt vraagt minder geld voor tabak dan de prijs die de tabaksfabrikant op het fiscale zegel van het product heeft gezet. Die kortingen, die zelfs gelden voor jeugdbewegingen, zijn het Brusselse parket een doorn in het oog. Ze kunnen gezien worden als een vorm van reclame, waardoor Colruyt het verbod op tabaksreclame omzeilt. De warenhuisketen ontkent echter dat er sprake is van reclame. "Gevolg geven aan de wettelijke verplichting om de prijs van een product duidelijk aan te geven in een winkel, kan onmogelijk worden beschouwd als reclame."

Bovendien mogen warenhuizen niet verplicht worden om de consumentenprijs toe te passen die de fabrikant heeft vastgesteld, zegt Colruyt. "Dat laat de Europese wetgeving niet toe. Een onderneming heeft het recht om verschillende prijzen aan te rekenen bij aankoop van verschillende hoeveelheden."

Colruyt stond in het verleden jeugdbewegingen een korting toe van 3 procent op het totaalbedrag van de aankopen voor zomerkampen. Op vraag van de federale overheidsdienst Volksgezondheid besliste Colruyt eerder al om tabaksproducten uit te sluiten van die algemene korting.