Direct naar artikelinhoud

Motorveiligheid: eerst kijken, dan handelen

Nu bijna een kwarteeuw geleden kwamen we uit vrije wil bij de motorrijschool terecht. Onze instructeur, die vervolmakingscursussen had gevolgd in Japan - toen en nu nog de grootste motorproducent - leerde ons dat een goed gebruik van ogen en hersenen de beste garantie is om een veilige motorrijder te worden.

Van onze medewerker

Louis Weenen

Intussen zijn de vuistregels om veilig met een motorfiets om te springen nauwelijks veranderd. 'Eerst kijken en dan handelen' blijkt een uitstekend recept om ongevallen te vermijden. Een echte noodzaak ook, aangezien het aantal dodelijke ongevallen in ons land blijft toenemen. We pleiten dan ook voor een betere rijopleiding en het volgen van vervolmakingscursussen.

Eerder dit jaar (DM 19/3) brachten we op deze bladzijde vijf situaties onder de aandacht van de lezer en ook de manier waarop zowel automobilisten en motorrijders daarop moeten reageren. Daarvoor konden we putten uit de ervaring van het gerenommeerde Duitse Institut für Zweiradsicherheit. Drie van de vijf situaties bespraken we toen gedetailleerd, deze keer zijn de twee overige aan de beurt.

Een motorrijder haalt in en een wagen verandert van rijbaan of slaat links af.

Tips voor de automobilist. Gebruik uw richtingaanwijzers en kies tijdig het juiste vak wanneer er links afgeslagen wordt. Vermijd om te snel te veranderen van rijbaan. Wees op uw hoede voor motorrijders wanneer u wilt draaien. Vergeet niet goed in uw buitenste achteruitkijkspiegel te kijken, of zo nodig over uw schouder heen te blikken. Rust zo mogelijk die buitenspiegel uit met een bijkomend spiegeltje om uitzicht te krijgen op wat in de bekende dode hoek gebeurt.

Tips voor de motorrijder. Rijd niet te lang naast een auto als u zich waarschijnlijk in de dode hoek bevindt. Rijd de wagen voorbij of blijf erachter, zodat u niet in gevaar komt wanneer de wagen van rijvak verandert. Haal niet onmiddellijk in als een wagen voor u vertraagt. Hou er rekening mee dat hij gewoon kan uitwijken. Ga er ook niet vanuit dat alle automobilisten zo gedisciplineerd zijn dat ze steeds hun richtingaanwijzers gebruiken. Kijk ook uit voor Britse nummerplaten. Bestuurders van dergelijke auto's zijn gewoon om links te rijden en kunnen op onze wegen verstrooid reageren. Aarzel niet om in geval van nood te claxonneren.

Een wagen haalt in of verlaat zijn rijbaan in een bocht en komt daarbij op het tegenovergestelde vak terecht, terwijl een motorrijder nadert.

Tips voor de automobilist. Haal op plattelandswegen alleen in wanneer u er absoluut zeker van bent dat er geen verkeer uit de tegenovergestelde richting nadert. Onderschat nooit de snelheid van de motorrijder. Als u dan toch de situatie verkeerd hebt ingeschat, probeer dan de naderende motor zoveel mogelijk ruimte te geven. Rijd niet te snel op bochtige wegen en snij de bochten ook niet af.

Tips voor de motorrijder. Verwacht u steeds aan inhalende voertuigen op uw rijbaan als u op plattelandswegen rijdt.

Pas uw snelheid aan aan het soort weg en de verkeersdensiteit. Probeer in bochten zoveel mogelijk rechts te houden en verwacht dat voertuigen vanuit de tegenovergestelde richting de bocht proberen af te snijden. Hou steeds een veilige afstand. In geval van nood blijft er dan nog voldoende ruimte over om uit te wijken en een botsing te voorkomen.

Samengevat zijn er drie basisregels voor motorrijders om gevaarlijke situaties te voorkomen. Vertrouw nooit blindelings op uw voorrang. Rijd zichtbaar en steeds op zo'n manier dat de andere weggebruikers u opmerken. Rijd onder alle omstandigheden defensief en zorg ervoor dat u op ieder ogenblik kunt remmen of vaart minderen.

Drie basisregels voor de automobilist. Wees op uw hoede voor motorrijders en schat hun juiste snelheid in. Hou er rekening mee dat het silhouet van uw wagen de beperkte omtrek van de motorrijder kan verbergen. Maak nooit de fout om uit een smal silhouet af te leiden dat het voertuig in kwestie traag rijdt.

Speciaal voor de motorrijder hebben we nog enkele vuistregels in petto. Door een of andere duistere reden wordt de motard aangetrokken door een hindernis. Om een botsing te vermijden moet men tijdig uitkijken naar een vluchtweg, zo niet vertragen of volledig remmen.

Tijdens regenweer moet men vanzelfsprekend zijn snelheid matigen. Wegmarkeringen kunnen gevaarlijk glad zijn. Probeer tussen de vakken van het zebrapad door te rijden. Kruis tramsporen altijd loodrecht en kijk uit voor gladde riooldeksels.

Schat nauwkeurig de remafstand in. Gebruikers van abs of van andere geavanceerde remsystemen moeten op dezelfde manier remmen als met conventionele remmen. Rem voor de bocht en rijd hem tegen een gepaste snelheid in. In geval van nood kan men nog corrigeren, dat wil zeggen zijn motorfiets rechttrekken, kort remmen en daarna opnieuw hellen om zo zijn weg verder te zetten.

Denk eraan om zeker 's nachts reflecterende kledij te dragen. Donkere helmen zijn te mijden. Vergewis u ervan dat uw verlichting doeltreffend is en rijd zoals de wet het voorschrijft ook overdag met de koplamp aan.

Ga wanneer u met de motor rijdt altijd uit van uw eigen kwetsbaarheid. Dit besef en het daaraan verbonden defensief rijden vormen het koetswerk, dat de auto wel en de motor niet heeft.

Ga altijd uit van de eigen kwetsbaarheid wanneer u met de motor rijdt