Direct naar artikelinhoud

Virtual reality straks reëel

2015 wordt het jaar van de virtual reality. Althans, dat hopen de technologiebedrijven die vanaf vandaag present zijn op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Maar ook wearables en het Internet of Things staan op het punt om door te breken.

Virtual reality, is dat niet een snufje uit de jaren negentig? Iets dat al sinds een tijd dood en begraven is? Fabrikanten die investeren in virtualrealitytechnologie moeten vandaag tegen flink wat vooroordelen opboksen. Toch hebben ze er vandaag alle vertrouwen in dat het goed komt met de technologie.

Al gaat het soms eerder over augmented reality in plaats van virtual reality, kortweg VR: een technologie die werkelijkheid met een virtuele wereld samenvoegt en daardoor natuurlijker aanvoelt. Een voorbeeld? De 3D-versie van minister Kris Peeters (CD&V) tijdens de verkiezingscampagne.

Google investeerde een tijd geleden meer dan een half miljard dollar in Magic Leap, een start-up die met vernieuwende augmented reality belooft uit te pakken. Tegelijk kwam de internetreus aanzetten met Google Cardboard, een virtualrealitybril voor doe-het-zelvers. Facebook kocht in maart voor 1,6 miljard euro dan weer Oculus Rift op, een bedrijf dat een bril op de markt heeft die de drager in een virtuele realiteit onderdompelt.

Niet in mijn woonkamer

Ver van uw bed? Think again. Touroperator Thomas Cook wil virtualrealitybrillen in zijn kantoren leggen, om klanten een virtuele tour door een hotel of een bestemming aan te bieden. Ook Belgische bedrijven springen mee op de trein. Zo ontwikkelde de Gentse start-up Graphine een technologie die fotorealistische 3D-beelden op het scherm van gamers tovert.

Gentenaar Jan Goetgeluk creëerde met zijn bedrijf Virtuix dan weer een loopband die ervoor zorgt dat gamers levensecht in een game kunnen rondlopen. Het product dat nu op CES voorgesteld wordt, kreeg al miljoenen toegestopt van investeerders in Silicon Valley.

Geen toeval: volgens alle grote technologiebedrijven is virtual reality het platform waarmee we in de toekomst met computers interageren. Volgens Goetgeluk zal virtual reality ook doorbreken in de woonkamer, waarbij we helemaal ondergedompeld worden in een film of televisiebeelden.

Al mogen dat soort voorspellingen met flink wat korrels zout genomen worden. Google Glass, dat intussen mag uitgeroepen tot de grootste flop van 2014, werd aangekondigd als een grote stap richting augmented reality. In praktijk wilde niemand met het onding op zijn neus rondlopen.

Niet alleen op de neus

Een hype die het nooit echt waar maakt: dat geldt een beetje voor wearables, draagbare technologie zoals pols- en armbanden en slimme horloges. Elk jaar wordt de definitieve doorbraak ervan voorspeld, maar telkens wordt die voorspelling opnieuw ingeslikt.

De waarheid is dat draagbare technologie nooit de populariteit van smartphone of tablet zal bereiken, maar dat ze wel meer en meer zal opduiken. Gangmaker wordt wellicht de Apple Watch, die begin dit jaar gelanceerd wordt. Wellicht komen ook Google en Samsung met een eigen versie van de slimme polshorloge op de proppen.

Voorlopig ook nog een nichemarkt, maar niet voor lang meer, is de technologie die onder de noemer Internet of Things valt: alle mogelijke apparaten die met het internet verbonden en ook via die weg te bedienen zijn. In de praktijk kan elk mogelijk apparaat met het web geconnecteerd worden, zo tonen talloze producten op Consumer Electronics Show. Zo zijn er op de beurs slimme theekannen, intelligente fietspedalen, ventilatoren die via een wifiverbinding te bedienen zijn: u kunt het niet zo gek bedenken of het bestaat.

En voor het geval u twijfelt dat ooit iets wordt met al die slimme producten: volgens experts staan ze voor een revolutie die groter is dan die van het internet zelf.