Direct naar artikelinhoud

'Goedkope' Tesla neemt superstart

Daar is hij dan, de auto die elektrisch rijden voor de massa mogelijk moet maken: de Tesla Model 3. Vrijdagochtend onze tijd werd hij onthuld door Tesla-baas Elon Musk, in de fabriek waar hij ook zijn raketten bouwt. De Model 3 gaat hier vermoedelijk 37.000 euro kosten.

Het grootste pluspunt van de auto is dat hij op een volle accu ongeveer 350 kilometer kan rijden, waardoor de praktische bruikbaarheid een stuk groter is dan die van de meeste elektrische auto's. Die komen meestal niet verder dan de helft.

De opwinding rond de Model 3 is vergelijkbaar met die rond de eerste iPhone van Apple, nu bijna tien jaar geleden. Overal ter wereld stonden geïnteresseerden in de rij voor de winkels waar men zich kon inschrijven. Hoewel dat eigenlijk niet nodig was, want dat kon ook gewoon online.

Een Australiër kan claimen dat hij als eerste ter wereld het nieuwste model van Tesla heeft besteld. Andreas Stephens wachtte 48 uur bij een Tesla-dealer in Sydney, schrijft The Guardian.

Stephens moet nog even geduld hebben, de Model 3 komt pas in 2018 naar Australië. Die tijd heeft hij ook nog wel nodig, omdat hij nog geen garage heeft. "Ik heb nog twee jaar om die te bouwen", zei hij tegen lokale media.

Extra kapitaal in kas

Analisten hadden vooraf voorspeld dat Tesla eind dit jaar ruim 100.000 bestellingen zou kunnen noteren voor het nieuwe model. Dat aantal werd echter al in een dag bereikt: ruim 180.000 mensen hebben de auto intussen besteld, zonder deze te hebben gezien, laat staan erin te hebben gereden. Voorlopig kan dat ook nog niet, want pas eind volgend jaar begint de levering. Dit weerhield veel liefhebbers niet alvast 1.000 dollar neer te tellen als voorschot. Het leverde Tesla direct een extra werkkapitaal van 180 miljoen dollar op. Met een gemiddelde prijs van circa 42.000 dollar (37.000 euro) liepen de opbrengsten van de eerste dag volgens Musk op tot ruim 7,5 miljard dollar (6,6 miljard euro). "De toekomst van elektrische auto's ziet er zonnig uit", twitterde hij.

Hoewel de Model 3 kleiner is dan de grote S, heeft hij vergelijkbare sportwagenprestaties. Zo komt hij ongeveer even ver en trekt hij in zes seconden op naar 100. Er kunnen vijf personen mee en net als in de S kan zowel voorin als achterin bagage worden opgeborgen. Doordat de elektromotor veel minder ruimte inneemt dan een brandstofmotor en de accu's in de bodemplaat verwerkt zijn, is er meer ruimte dan bij conventionele auto's. Ook opmerkelijk: de grille ontbreekt. Doordat minder warmte hoeft te worden afgevoerd dan bij een verbrandingsmotor, is die niet meer nodig.

Tesla's grootste uitdaging zal zijn om te kunnen voldoen aan de vraag, die nu al 'behoorlijk gek' is, aldus Musk. Vorig jaar bouwde de automaker een kleine 51.000 voertuigen. Het concern verwacht op korte termijn de productie te kunnen opvoeren naar een half miljoen per jaar. "Dat is goed te doen", zei Musk tijdens de presentatie. Tesla heeft zojuist een batterijfabriek geopend waarvan de productie uiteindelijk die van alle fabrieken ter wereld moet overstijgen, aldus Musk.

De Model 3 krijgt concurrentie als betaalbare elektrische auto met een groot bereik. Concurrent GM werkt aan de Bolt, die vergelijkbare prestaties heeft. Volgend jaar komt dat model als Opel Ampera-e naar Europa.