Direct naar artikelinhoud

Stadstheater

Zelden gezien in het theater. Dat zaalwachten in allerijl extra zitbanken moeten aanslepen omdat er zo veel volk het stuk wil zien. Dat oude besnorde blanke mannen en meisjes met hoofddoek elkaar verdringen om het beste plaatsje. Dat het publiek multicultureler is dan een Benetton-poster, en de gemiddelde leeftijd bijna lager dan op een concert van Rihanna.

Maar die keer in Antwerpen dus wel. Nu een dik jaar geleden. Reizen Jihad heette het theaterstuk. Geen gehypete productie van een beroemde regisseur, maar de creatie van het kleine Sincollectief. Over wat zo veel jongeren bezielt om naar Syrië te trekken en er kalasjnikovs op te nemen.

Zitten culturo's zich al jaren het hoofd te breken over hoe ze een jonger, diverser publiek naar het theater lokken, blijkt de oplossing simpel. Men neme een actueel maatschappelijk thema, een mix van jonge rappers en gevestigde acteurs, een taal waarin jongeren zich kunnen herkennen en hopla, je hebt een hit te pakken.

Preken in het Arabisch werden in Reizen Jihad afgewisseld met zalvend gezang, warrig gedans, oprechte monologen en mopjes in plat Antwerps. Het applaus zei genoeg. Het hoeft niet altijd Molière of Tsjechov te zijn.

Deze week kondigde de nieuwe KVS-directeur Michael De Cock aan dat Sincollectief een van de nieuwe namen wordt binnen het Brusselse stadstheater. "Met Shakespeare lok je Brusselse straatjongeren geen stadstheater binnen", zegt hij in een interview in deze bijlage. En: "Je moet nieuwe stemmen een kans geven."

Zo enthousiast als het publiek was over Reizen Jihad, zo koeltjes reageerde men in de sector, weet De Cock. Hij was een van de acteurs in het stuk.

Ook de reacties van recensenten waren op z'n zachtst gezegd gemengd. Sommigen vroegen zich hardop af wat ze hier nu van moesten denken. Vonden het spel te chaotisch, de boodschap te expliciet, het geheel te veel tegelijk. Anderen noemden het een inburgeringscursus voor klassieke kijkers. "Dan merk je dat de achterhaalde theaternormen dringend aan herziening toe zijn", zegt De Cock.

Komend seizoen brengt Sincollectief het stuk Malcolm X in de KVS. Met als uitgangspunt: wat zou de zwarte Amerikaanse activist zeggen als hij vandaag door de straten van Brussel zou wandelen?

Wie kaartjes wil, wacht best niet te lang. Voor je het weet, zit je te vechten voor een plaatsje met oude besnorde mannen en meisjes met hoofddoek.

Kim Van de Perre,

journalist