Direct naar artikelinhoud

Rijexamen nu ook met gps

Er is al twee jaar sprake van, maar vanaf 1 juni komt er met zekerheid een nieuw theoretisch en praktisch rijexamen. Chauffeurs in spe zullen extra manoeuvres moeten oefenen en met gps leren rijden. Van een vernieuwde rijopleiding en terugkeermoment is voorlopig nog geen sprake.

De verontwaardigde roep van jonge bestuurders in spe van enkele dagen geleden, heeft zijn effect niet gemist. Nadat ze hadden geklaagd dat ze nog steeds niet weten hoe het nieuwe examen voor een rijbewijs B er vanaf juni zal uitzien, publiceerde examencentrakoepel GOCA nu alle details. "Die informatie is definitief", bevestigt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Het Koninklijk Besluit is goedgekeurd, het moet enkel nog worden gepubliceerd. Er is dus geen discussie meer, waardoor de nieuwe regeling op 1 juni in werking treedt."

Doel van de vernieuwingen is om beginnende chauffeurs beter voor te bereiden op de realiteit in het verkeer. "Ons systeem blijft een van de goedkoopste en meest toegankelijke in Europa. Als we het aantal doden op de weg willen verminderen, dan moet de lat hoger", zegt Weyts. Concreet wordt het theoretisch examen strenger en wordt het praktijkexamen uitgebreid. Kandidaat-chauffeurs zullen een extra risicoperceptietest moeten afleggen en een deel van de route zelf moeten vinden met behulp van verkeersborden of een gps. In plaats van twee verplichte manoeuvres zullen examendeelnemers er twee uit een reeks van zes mogelijke manoeuvres moeten uitvoeren.

Er is ook al lange tijd sprake van hervormingen aan de rijopleiding. Zo zou je met een theoretisch rijbewijs in de toekomst minstens negen maanden in plaats van drie maanden moeten oefenen, en komt er een terugkeermoment. "Maar dat is nog niet voor 1 juni", klinkt het op het kabinet-Weyts. "We zullen daar later over communiceren."

Theorie strenger, praktijk lastiger

Het theoriegedeelte blijft uit 50 vragen bestaan, waarbij je minstens 41 punten moet halen om te slagen. Bij een fout antwoord verlies je vandaag 1 van je 50 punten. Maar in het nieuwe systeem komt er een onderscheid tussen zware en lichte fouten. Bij een zware overtreding verlies je meteen 5 punten. Bij een lichte blijft dat 1. Een antwoord waarbij je bijvoorbeeld een rood verkeerslicht zou negeren of een witte doorlopende streep overschrijdt, geldt als zware fout. Zodra je er twee maakt - en dus 10 punten verliest - ben je al zeker gebuisd.

Momenteel bestaat elk rijexamen uit twee verplichte manoeuvres: keren in een straat en rechts achter een voertuig parkeren. In de toekomst is er voor het examen een loting die bepaalt welke twee van de volgende zes manoeuvres je moet uitvoeren: keren in een smalle straat, in rechte lijn achteruitrijden, vier parkeermanoeuvres en twee nieuwe vaardigheden (zie kader).

Als je een parkeermanoeuvre loot, moet je een tweede briefje trekken dat bepaalt wélk parkeermanoeuvre je moet doen. Het kan dus ook gebeuren dat je niet moet parkeren tijdens je examen.