Direct naar artikelinhoud

Eerste analyse van compromis Oosterweel is positief

Het compromis dat op tafel ligt voor de Oosterweelverbinding zou de files in en rond Antwerpen oplossen. Dat zegt intendant Alexander D'Hooghe.

D'Hooghe baseert zich op de eerste analyses door de Vlaamse administratie. Het zogenaamde 'radicaal haventracé', een grote omleiding ten noorden van Antwerpen, zou veel auto's weghouden van de Antwerpse ring. Daardoor zouden de files dalen.

Voorwaarde is wel dat de trechters op de route, zoals de Beverentunnel en de Tijsmanstunnel, worden aangepakt.

Daarnaast blijft de geplande Oosterweelverbinding van de overheid nodig om auto's op te vangen die naar het centrum van de stad rijden. De verbinding moet de eeuwige files aan de Kennedytunnel oplossen.

Aangezien de noordelijke route een omweg is, moeten bestuurders volgens de analyse worden aangemoedigd om die route te nemen. Dat gaat best via een gedifferentieerde tolheffing volgens D'Hooghe. Zonder die sturing zou het radicaal haventracé niet efficiënt zijn.

"Het radicaal haventracé werkt. Dit is een essentiële bouwsteen waarop overheid en burgerbewegingen kunnen voortwerken om tot een draagvlak te komen", zegt D'Hooghe.

De actiegroepen zijn blij met het cijferwerk, maar vragen extra studies. Zo willen ze weten of een 'Oosterweel light' - een zuivere stadsringweg zonder een kanaaltunnel in het noorden - in combinatie met hun noordelijke tracé niet zou volstaan om het verkeer in het centrum op te vangen.

"Dat is goedkoper, heeft minder impact op de ruimte en maakt een volledige overkapping mogelijk", klinkt het.