Direct naar artikelinhoud

Shop zoals een ster

Steeds meer ketens bieden een personal shopping-service aan. Kunnen die wedijveren met het echte werk? Wij deden de test en bleven achter met een gat in onze begroting.

Iemand die je met raad en daad bijstaat in je zoektocht naar de perfecte garderobe, het lijkt voor velen van ons de ultieme droom. En toch is het fenomeen van de personal shopper de jongste jaren een stuk bereikbaarder geworden. En nee, het zijn echt geen hopeloze gevallen die niets van mode afweten die daar een beroep op doen, wel integendeel. Leen Schodts, al twee jaar personal shopper in Brussel en Antwerpen en een van de officiële shoppers van Visit Brussels, ziet vooral de wat begoede klanten bij haar komen. Meer vrouwen dan mannen ook, al neemt ze soms ook koppels onder haar hoede. Meest gevraagd: een gelegenheidsoutfit of een zogenaamde wardrobe make-over, al leidt ze ook shoppende toeristen rond die de betere boetieks van Brussel of Antwerpen willen leren kennen. Niet dat de opkomst overweldigend is: Leen schat dat ze zo'n vijf klanten per maand begeleidt, al heeft dat er vooral mee te maken dat de meesten zich alleen op zaterdagen kunnen vrijmaken.

In navolging van de personal shoppers bieden steeds meer ketens die service aan, vaak gewoon gratis. Het Britse Topman was een van de eerste die ermee uitpakte. Vooral twintigers en dertigers blijken van de service gebruik te maken, vaak mannen die door de bos het bomen niet meer zien en wat begeleiding nodig hebben tijdens hun shopping. Maar er komen ook groepen voor een mooi kostuum, vaak gelinkt aan een trouwpartij.

Bij ons is SKM een van de voorvechters van de service. Iets meer dan de helft van de klanten zijn vrouwen, vaak mensen die de tijd niet hebben om de hele winkel te doorzoeken en die vertrouwen op het oordeel van de personal shopper. En dat werkt: sinds de introductie in september maakten al honderden klanten van de service gebruik.

Wij deden de test en gingen langs bij een personal shopper, bij Topman en SKM. Wie kon ons het beste helpen?

2: De service van SKM

Degelijk, maar braafjes

Ook de Antwerpse retailer SKM biedt sinds september van vorig jaar een personal shopping-beleving aan. Wie gebruik wil maken van de service, wordt gevraagd om thuis een onlineformulier in te vullen met een antwoord op een aantal voor de hand liggende vragen: behalve de evidente kwesties als leeftijd, lengte en maten, word je ook gevraagd om een stijl te kiezen: business, casual of sporty. "We dachten aan een webshop, maar we wilden de frustratie van het onlineshoppen weghalen", vertelt zaakvoerster Dominique Somers me. "Een tool waarbij we een vragenlijst combineren met een gepersonaliseerd pakketje leek ons ideaal: alle voordelen van het onlineshoppen worden zo gecombineerd met het winkelen in een boetiek. Zestig procent van de klanten die van deze dienst gebruikmaken zijn vrouwen, negen op de tien koopt effectief wat voor hen geshopt is, wat een succes is."

Glimlach van oor tot oor

Omdat de foto bij de sporty stijl me het meest bevalt - het lijkt de minst brave van de drie - kies ik daarvoor. Vervolgens wordt me gevraagd welke stijl van schoenen ik wil: klassiek, laars of sportief. Ik ga wederom voor de laatste stijl en klik verder. Nu wordt me gevraagd mijn favoriete merken aan te klikken - ik heb keuze uit de betere midmerken genre Scotch & Soda, Tommy Hilfiger, River Woods en Jack & Jones. Tot slot wordt me gevraagd een datum te kiezen waarop ik mijn outfits - je kunt er twee per stijl laten uitzoeken - zal komen passen. Een paar minuten later krijg ik een mail met de door mij gekozen datum en - niet onbelangrijk - een precieze omschrijving waar de outfits zich zullen bevinden. Wanneer ik een dag later een onverwacht interview moet doen (uiteraard net de dag dat wilde gaan passen) stuur ik een mail met voorstel voor een nieuwe afspraak. Ik krijg binnen het uur een bijzonder vriendelijk mailtje terug waarin wordt gezegd dat dat geen enkel probleem is. Fijn.

Wanneer ik in de winkel aankom, blijken mijn outfits inderdaad klaar te hangen op de plek die was afgesproken. Ik krijg een winkelassistent mee die me met een glimlach van oor tot oor meedeelt dat ik me geen zorgen hoef te maken als er iets niet past: hij zal met plezier de juiste maat gaan halen. Mijn eerste indruk: de gekozen looks zijn redelijk braafjes en duidelijk gericht op een groot publiek. Daar is niks mis mee, maar ik mis een beetje persoonlijkheid.

Ik probeer de eerste look: een chino van Jack & Jones, een gele polo van Tommy Hilfiger en een grijze sportieve sweater van Scotch & Soda: inderdaad de merken die ik geselecteerd had. Die laatste blijkt aan de krappe kant, maar geen probleem: binnen de kortste keren staat de winkelbediende er terug met een maatje groter. Omdat ik mijn twijfels heb over deze outfit (ik vind hem een beetje te jong ogen voor een prille veertiger) probeer ik de tweede. En die bevalt me een pak beter. Een mooie jeans van Jack & Jones, ideaal van maat en lengte, en een donkerblauw, afgewassen jeanshemd. Ik fleur op, want dit is echt mijn stijl. De bijhorende sneakers van Floris van Bommel en het gecapitonneerde jasje van Ben Sherman vind ik dan weer ietsje te braaf. Maar goed, het kan niet elke dag prijs zijn.

Mijn oordeel? De styling is redelijk braaf, maar dat is niet meer dan logisch voor een winkel die veel midmerken in huis heeft. "We willen mensen wat uit hun comfortzone halen, hen iets laten dragen dat ze niet per se gewend zijn", had Dominique Somers me eerder verteld. Wat mij betreft werkt dat niet helemaal voor mij: ik heb niet het gevoel dat ik hier een andere outfit krijg aangemeten dan ik verwacht had.

Niettemin werkt het concept wel degelijk: wie de vragenlijst naar behoren invult, mag zich verwachten aan outfits die perfect daaraan beantwoorden. Verrassend? Niet echt. Degelijk? Des te meer.

Deze service is gratis, tryoutfit.be

1: Een echte personal shopper

Geslaagd met grootste

onderscheiding

Hoe zou een Belgische personal shopper eruitzien, vraag ik me af. Ik beeld me in dat het een bijzonder stijlvol iemand moet zijn, zoniet zie ik me meteen rechtsomkeer maken. Van een personal shopper verwacht ik nu eenmaal dat hij of zij weet hoe zich te kleden. Van bij mijn eerste aanblik word ik gerustgesteld. Leen Schodts ziet eruit om door een ringetje te halen. Volledig in het zwart met enkele grijze accenten, een hip kapsel dat aan de zijkanten is opgeschoren... Dit is een vrouw die weet wat klasse betekent. Ze werkt in de reclamewereld, vertelt ze, maar haar passie voor mode (ze ontwierp vroeger haar eigen kleren) heeft haar tot een gerespecteerde personal shopper gemaakt. Bovendien volgde ze er in Milaan een cursus voor en heeft ze een voorliefde voor Belgische ontwerpers, die ze aanvult met andere labels. Ik voel meteen dat ik in goede handen ben.

Een paar dagen voor onze afspraak had Leen me gevraagd een vragenlijst in te vullen. Of de outfits die we gaan shoppen al dan niet voor een speciale gelegenheid zijn, hoe ik mijn stijl zou omschrijven, wat mijn favoriete merken en kleuren zijn en wat ik zeker niet zou willen dragen. Het lijkt beknopt, al vermoed ik dat Leen zich op basis daarvan al een beeld kan vormen van mijn smaak.

We hebben afgesproken in een Brusselse ontbijtbar, kwestie van eerst een verkennend gesprek te kunnen voeren. Dat verloopt bijzonder gemoedelijk - ik heb het gevoel met een vriendin te hebben afgesproken die weet wat ik leuk vind en waar ik van gruwel. Tot Leen haar plakboek bovenhaalt met daarin een veelheid aan foto's vol modieus ogende mannen in de meest uiteenlopende stijlen. Welke vind ik leuk, welke niet, wil ze weten. De bedoeling is duidelijk: een nog beter idee krijgen van mijn smaak. Als we klaar zijn, toont Leen me foto's van een aantal stukken die ze al gaan prospecteren is. Ik zie veel zwart - zoals ik had aangegeven in mijn vragenlijst - en stuks 'met een hoekje af', zoals ik had geopperd. Niet de doorsneekleding, niet de heel extravagante labels, maar iets daartussenin. Ik ken Leen nog maar een halfuurtje, maar ik heb er het volste vertrouwen in.

Bingo

Onze eerste halte is een logische stap voor iedereen die van designers houdt: Stijl. Dit mekka van Belgische en internationale merken is een van mijn favoriete boetieks in de Dansaertstraat, dus hier zitten we veilig. Ik wurm me in een prachtige asymmetrische trui van Rick Owens, pas een bijbehorende pantalon, trek sneakers aan van Adidas-signé Raf Simons en hul me in een prachtige maar helaas te dure trui voor mijn budget van Jan-Jan Van Essche. De vegan laarzen van het Belgische Rombaut maken mijn look af. Eerlijk: op de sneakers na heb ik zin om alles te kopen, zo perfect passen de stuks bij mijn stijl.

Omdat mijn bankrekening daar geen zin in heeft, besluiten we ons naar een tweede adres te begeven. En ook dat is een van mijn favoriete plekken in de Dansaert-wijk: de Margiela-boetiek. Ook hier heeft Leen een aantal stuks op het oog. Een grijze trui met ritsen - zit helaas te krap -, een lange trui met capuchon, een pantalon met jeansprint en bijbehorende sneakers. Alweer bingo. Ik koop ze alle drie, hoewel ik me had voorgenomen geen cent uit te geven. Maar de stuks passen zodanig bij mijn smaak en persoonlijkheid dat ik het echt niet laten kan. Mijn vertrouwen in Leen is zodanig groot dat ik ermee instem dat ze me meeneemt naar Vêtu, een speciaalzaak voor designertweedehands kledij. Ik ben geen fan van gedragen spullen, maar ik heb Leen onderschat: er hangen werkelijk prachtige dingen. Helaas zijn de stuks die ze enkele dagen geleden voor mij geselecteerd heeft intussen verkocht. Jammer.

Leen stelt nog voor om naar Hunting & Collecting te gaan, de vlakbij gelegen conceptstore. Maar omdat mijn budget al door het dak is gegaan en ik eerlijk gezegd moe ben van het shoppen, sla ik dat vriendelijk af. Twaalf winkels afgaan, zoals Leen soms met een klant doet, hoeft wat mij betreft niet.

Om af te sluiten, drinken we nog een kopje koffie. "Tevreden?", wil Leen weten. Ik toon haar mijn goed gevulde shoppingtas. Ze begrijpt me zonder een woord te zeggen.

Een sessie van drie uur kost 275 euro, secretsofbelgianstyle.com

3: Topshop in Londen

Gewoon tóp

Het lijkt een beetje onlogisch: een budgetketen als het Britse Topman (de mannelijke variant van Topshop) die sinds drie jaar een personal shopping-service aanbiedt. En toch is het een goed idee, zo vertelt Janel, een van de drie personal shoppers van de Londense boetiek. Het aanbod in de shop is zo gigantisch dat de service een hulp wil aanbieden aan klanten die anders een beetje overweldigd zouden zijn. Wie gebruik wil maken van de dienst, dient ook hier een onlineformulier in te vullen. Daar kun je kiezen tussen een Express styling van 30 minuten of de Edit-formule van een uur, waarbij je de laatste trends krijgt uitgelegd én aangepast. Is dat niet voldoende, dan ga je gewoon voor de Experience van twee uur. Hierbij krijgt je garderobe een volledige make-over.

Omdat een complete make-over echt niet nodig is, ga ik voor de Edit-variant. Een schot in de roos. Ik word hartelijk ontvangen - inclusief kopje English breakfast tea - op de bovenste etage van de flagshipstore, een ruimte die in niets te vergelijken valt met de rest van de boetiek. Het interieur heeft nog het meest weg van een hippe gentlemen's club. De paskamers moeten qua grootte niet onderdoen voor die in de chicste boetieks.

Maar wat me nog het meest blij maakt: de outfits die Janel voor me heeft klaargestoomd, zijn een verlengde van mijn persoonlijkheid. En al ben ik redelijk vertrouwd met de Topman-collectie, ik ben toch ietwat verbaasd door het modische gehalte van de stuks die ik krijg aangereikt. Janel heeft een pak meegebracht met een Prince of Wales-print. Eerlijk: ik zou er nooit zelf naar gegrepen hebben omdat ik het ietsje te extravagant vind. Maar zodra ik het aantrek, heb ik iets van: 'Dit ben ik ten voeten uit.'

Teddyberenvacht

Ook de volgende look is behoorlijk gewaagd voor mijn toch al niet zo klassieke smaak. Een zwarte broek met een print die nog het meeste weg heeft van witte verfspatten - al kun je er ook een uitdeinend universum in zien als je over een wat poëtische inborst beschikt. Dat opvallende stuk zie ik meteen zitten, maar helaas: zodra ik het aantrek, verliest het veel van zijn charme. Of beter gezegd: ik voel me er een lid van een boysband op zijn retour in. Janel begrijpt me en dringt gelukkig niet verder aan. En dat blijkt zo fijn aan een personal shopping-ervaring: alles staat in het teken van de shopper. Vind je iets niet helemaal oké, dan zal de personal shopper je niet proberen te overtuigen. De boysbandbroek wordt door Janel gecombineerd met een zwarte oversized capuchon in een stof die ik nog het best als teddyberenvacht kan omschrijven. Ik ben er onmiddellijk weg van omdat het eruitziet als een designerstuk, maar dat voor een fractie van de prijs. Ik besluit het kostuum, de trui en de capuchon mee te nemen. Janel is duidelijk blij dat haar keuze me kon bekoren.

Wat ik van mijn ervaring vond? Top. De stuks die geselecteerd worden, halen je ietwat uit je comfortzone zonder al te extravagant te zijn. En de gemoedelijke sfeer - inclusief een tikkeltje Brits flegma - maakt het allemaal nog leuker. Kortom: aanrader voor wie binnenkort nog eens in Londen is.

Deze service is gratis, topman.com

Ook naar Londen?

Eurostar brengt je naar Londen in amper 2 uur vanuit Brussel en in 1u20 vanuit Rijsel. Tickets zijn beschikbaar vanaf 39 euro. Sinds kort kun je via eurostar.com e-vouchers kopen om je vrienden of familie mee te verrassen. Info via eurostar.com

Nog meer personal shopping

Goed om te weten: ook E5 Mode biedt een service aan. Na een verkennend gesprek in de winkel krijg je een aantal outfits aangereikt die naadloos bij je stijl zouden moeten aansluiten. Ook hier is de dienst helemaal gratis.