Direct naar artikelinhoud

Nieuwe Al Gore betracht politieke comeback

Bijna twee jaar lang hoorde de wereld zo goed als niets van Al Gore, de would-be president. Maar sinds het voorbije weekend is Gore terug van weggeweest, en de Amerikanen zullen het geweten hebben. Gores mediaverschijningen van de afgelopen dagen hebben alle schijn van een zorgvuldig geplande campagne om het publiek warm te maken voor de nieuwe, relaxtere Al Gore in de aanloop naar de Democratische voorverkiezingen voor de presidentsverkiezingen van 2004.

New York

Van onze correspondent

Gert van Langendonck

Het begon vrijdag met Barbara Walters van ABC's 20/20, de interviewster par excellence voor wie een comeback wil maken. Het was een dubbelinterview met Tipper, bedoeld om Gore naar voren te schuiven als de familieman. Later diezelfde avond mocht Gore zijn humoristische talenten tonen op de Late Show met David Letterman. Zondag was hij bij George Stephanopoulos, de voormalige Clinton-adviseur, en CNN-ster Kate Couric heeft Gore liefst drie keer geboekt voor de Today-show. Deze week is Gore op Larry King te zien, en later deze maand is hij de gastheer van het humoristische programma Saturday Night Live.

En om het compleet te maken was er de gastrol, afgelopen zondag, in de tekenfilmreeks Futurama van Simpsons-schepper Matt Groening. Gore speelt er zijn eigen hoofd, dat voor het nageslacht is bewaard en op een wetenschappelijke conventie wordt voorgesteld als 'de uitvinder van het milieu' (een zinspeling op Gores claim dat hij het internet uitvond) en 'de eerste keizer van de maan'. Gore had in mei al een eerste gastrol op Futurama, zijn eigen favoriete serie waarvoor zijn dochter Kirsten als scenarioschrijfster heeft gewerkt. Officieel is Gores mediacampagne bedoeld om de twee nieuwe boeken aan te prijzen die hij samen met Tipper heeft geschreven: Joined at the Heart, een essay over de Amerikaanse familie, en The Spirit of the Family, een begeleidend fotoboek.

Zou het kunnen dat de familiewaarden een thema zullen worden wanneer Gore straks een nieuwe gooi doet naar het presidentschap? De kandidaat die in 2000 de meerderheid van de stemmen behaalde maar het presidentschap naar Bush zag gaan, liet op dat vlak niet in zijn kaarten kijken. Gore zal zijn beslissing pas nemen "na de feestdagen".

Het lijkt evident dat de mediacampagne van deze week bedoeld is om af te tasten of Amerika zit te wachten op 'Gore in 2004'. En uit een peiling van Time Magazine blijkt dat er nog werk aan de winkel is: 61 procent van de Democraten ziet Gore als kandidaat-president, en zelfs tegen de zes meest genoemde rivalen (Joe Lieberman, Tom Daschle, John Kerry, Dick Gephardt, John Edwards, Howard Dean) haalt Gore nog 53 procent van de stemmen. Maar als Hillary Clinton meedoet, dan heeft Gore slechts een voorsprong van 36 tegen 26 procent. Als Gore vandaag tegen George W. Bush zou opkomen, dan zou 40 procent voor Gore kiezen en 57 procent voor Bush.

De vraag is dus of de nieuwe Gore erin zal slagen om de stemming te doen omslaan. De laatste nieuwe versie van Gore is in elk geval een stuk geloofwaardiger dan de Gore die vlak voor de verkiezingen zijn stijve imago probeerde om te buigen door zich in earth tones te hullen, en zijn vrouw op de mond te kussen. Gore maakte grapjes over zijn leven na het Witte Huis. "Na acht jaar in Air Force 2 is het wel even wennen dat ik nu mijn schoenen moet uitdoen op de luchthaven." Of: "Tegenwoordig laten ze ook andere auto's op de weg als ik me verplaats."

Maar wie dacht dat de wereld er anders had uitgezien mocht Gore op 11 september 2001 president zijn geweest, komt bedrogen uit. Gore vindt dat Bush uitstekend werk heeft gericht na 9/11, en met betrekking tot Afghanistan zou hij net hetzelfde hebben gedaan. Dat geldt echter niet voor Irak. Gore is fel gekant tegen de oorlogsplannen van het Witte Huis, en hij beschuldigt Bush ervan dat hij de oorlog tegen het terrorisme aan het verwaarlozen is door zich op Irak te concentreren. Hij vindt dat de president het land nog altijd geen duidelijk plan of een dwingende reden heeft voorgelegd voor het komende militair avontuur.

Zorgvuldig geplande mediacampagne moet publiek warm maken voor grappige Gore