Direct naar artikelinhoud

SLACK Chouchou op werkvloer en in Silicon Valley

De professionele communicatietool Slack is de snelst groeiende software voor de werkvloer die de wereld ooit gekend heeft. De vier jaar oude start-up haalde opnieuw 209 miljoen euro op en is volgens experts 4,2 miljard euro waard. Bent u al aan de slack?

"Freek, het is misschien geen slecht idee om wat extra cijfermateriaal te bezorgen bij je stuk. Hoeveel man werkt er bij Slack Technology? Wat is het bedrijf nu waard?", stuurt de vormgever via het communicatieplatform Slack (een letterwoord dat staat voor Searchable Log of All Conversation and Knowledge). Als alles goed ging, vindt u bij dit stuk een kader met een reeks indrukwekkende cijfers over Slack Technologies. Het bedrijf dat zichzelf in 2013 voornam om communicatie op de werkvloer naar de 21ste eeuw te brengen. En neen, daar hoort e-mail niet bij.

Je kunt het platform best vergelijken met een professionele versie van WhatsApp dat alle informatie voor bedrijven op een plek verzamelt, inclusief de bijbehorende emoji's en gifs (beeldsequenties). Dat moet in de eerste plaats heel wat inefficiënt gedoe verhelpen. Zoals bij creatief bureau DIFT.

"Vroeger verliep ons overleg via verschillende kanalen zoals iMessage en e-mail, maar dat was niet altijd even handig", vertelt Thomas Smolders. "Zo kreeg iedereen vaak alle berichten, ook voor projecten waar hij of zij eigenlijk niets voor moest doen. Andersom gebeurde het dat mensen die wel op de hoogte hoorden te zijn, vergeten werden per mail."

Via Slack kun je per project of klant een specifiek kanaal aanmaken waar alle communicatie en documenten die ermee te maken hebben gepost kunnen worden. Je kunt er ook chatten met collega's, zowel in privésessies als in de verschillende kanalen. Bovendien kun je heel wat diensten zoals Google Drive en Dropbox op het platform integreren.

"Slack begreep als allereerste dat een goed draaiende organisatie een centrale tool nodig heeft die even gemakkelijk is in gebruik en er even strak uitziet als berichtendiensten zoals Facebook Messenger of WhatsApp", zegt Dado Van Peteghem, die bedrijven helpt in hun digitale transformatie en zelf een fervente Slack-gebruiker is.

En of bedrijven zaten te wachten op zo'n platform. In iets meer dan een jaar haalde Slack Technology 1 miljard dollar op. Tot op vandaag is dat een record. Ook het aantal gebruikers nam in de afgelopen jaren zienderogen toe, tot ongeveer 6 miljoen per dag. Vandaag wordt het bedrijf door Bloomberg op 4,2 miljard euro geschat nadat het begin deze week 209 miljoen euro ophaalde bij investeerder SoftBank. Slack stopt de investeringen in zijn portefeuille naast de 300 miljoen euro die het ophaalde in vorige kapitaalrondes. Het bedrijf draait 167 miljoen euro omzet per jaar, terwijl het een minimum aan kapitaal opbrandt.

Winst niet eerste zorg

Net zoals dat in de rest van de digitale economie geldt, is winst maken niet de eerste zorg van CEO Stewart Butterfield. Concurrenten als Google, Microsoft en Facebook zouden maar al te graag - net als Slack Technology - de centrale draaischijf worden binnen bedrijven. En daarbij heeft Microsoft met zijn Slack-variant Teams een belangrijk voordeel: het heeft een databank van 85 miljoen Microsoft Office-gebruikers. Facebook heeft voor zijn Workplace by Facebook dan weer toegang tot 2 miljard gebruikers, van wie een groot deel professioneel aan de slag is.

Toch ziet Van Peteghem een groot voordeel voor Slack. "Het platform wordt bijna in elke start-up gebruikt, ik kan me voorstellen dat Butterfield wil meegroeien met succesvolle start-ups om zo marktaandeel te winnen op de concurrenten. Er is volgens mij nog geen enkele tool die efficiëntie, gebruiksgemak en -plezier zo goed combineert." Dat die andere technologiereus Amazon deze zomer bereid was om 7,5 miljard euro neer te tellen, of omgerekend ongeveer 5.000 euro per Slack-gebruiker, doet alleen maar het beste voor het platform vermoeden.