Direct naar artikelinhoud

Ook de poetsvrouw krijgt een bedrijfswagen

Het moeten niet altijd managers of CEO's zijn die een bedrijfswagen krijgen. 2.500 huishoudhulpen van Het Poetsbureau krijgen er een, nog eens 5.000 anderen krijgen een elektrische fiets. Een noodzaak, vindt CEO Jo Mellemans.

Poetsen, strijken en keukenwerk met dienstencheques is booming business. Bij Het Poetsbureau werken 5.000 mensen, vooral als huishoudhulp, verdeeld over zestig kantoren van Ieper tot Lommel. Tegen 2020 moeten dat er dubbel zoveel zijn. Maar ondanks die groei stuit het bedrijf op zijn limieten, ondervindt CEO Jo Mellemans.

"We krijgen veel sollicitanten, en dan kijken we naar drie dingen: zijn ze écht gemotiveerd om te poetsen of te strijken, hebben ze de technische competenties voor de job en kunnen ze zich verplaatsen? Zijn ze niet gemotiveerd en zoeken ze zomaar een job, dan heeft het geen zin om hen aan te werven. Weten ze niet goed hoe het moet, dan geven we hen vier dagen opleiding.

"Helaas merken we al te vaak dat ze wel gemotiveerd zijn om te werken en dat ze weten hoe het moet, maar dat ze zich niet kunnen verplaatsen - of met de fiets of het openbaar vervoer toch niet vlot genoeg om twee à drie klanten per dag te bezoeken. Dan moeten we hen weigeren, of minder uren laten werken.

"Dus denken wij: als we het mobiliteitsprobleem oplossen, kunnen we meer mensen aan het werk helpen én meer klanten bedienen. Dat is goed voor de huishoudhulpen, voor de mensen die hulp nodig hebben en voor ons als bedrijf. We hebben anderhalf jaar gerekend of we die financiële inspanning wel konden doen, en uiteindelijk besloten om de gok te wagen."

Dus komen er vanaf nu, gespreid over drie jaar, 2.500 Opel Corsa's voor de poetsvrouwen - kostprijs 15.500 euro per stuk, plus een omniumverzekering en pechbijstand. De eerste vijftig worden in december geleverd. Maar er zijn een aantal voorwaarden aan verbonden.

"Om in aanmerking te komen voor een bedrijfswagen, moeten onze mensen minstens 20 uur per week werken en vast in dienst zijn", zegt hij. "Ze mogen die wagen thuis houden en er ook in het weekend mee rijden, maar de brandstof moeten ze wel zelf betalen. En als ze voor de auto kiezen, verliezen ze ook hun maaltijdcheques en een klein deel van hun loon - 100 euro voor wie voltijds werkt."

Toch blijft het invoeren van bedrijfswagens voor poetsvrouwen opmerkelijk, zeker in tijden waarin steeds meer stemmen opgaan om bedrijfswagens af te schaffen - of op zijn minst om de wildgroei te stoppen. "Ons belangrijkste argument: 50 tot 60 procent van onze poetshulpen heeft geen eigen wagen, en is dus niet volledig inzetbaar. Onze bedrijfswagens zijn geen salariswagens. Wie een auto krijgt bij ons, zal die gebruiken om van dorp naar dorp te rijden in een straal van 10 kilometer rond hun woonplaats."

'Groene' auto

Dat al die auto's ook niet goed zijn voor het klimaat en het milieu, wil Mellemans ook bestrijden: "Ik moet je niet vertellen dat ons personeel het financieel meestal niet al te breed heeft. Als ze al een eigen wagen hebben, is die vaak tien jaar of ouder - zo'n auto waarmee je Antwerpen niet eens meer binnen mag. Moeten ze een andere kopen, dan zal dat niet de meest ecologische zijn maar vaak een oudere tweedehandswagen. Wij geven hen nu wel een 'groene' auto.

"Bovendien verwachten we veel meer interesse voor de elektrische fietsen dan voor de auto's: een auto is mooi, maar voor veel van onze mensen is 100 euro minder verdienen ook veel, he."