Direct naar artikelinhoud

Chinezen grootste groep toeristen

Toeristen uit China hebben in 2012 voor het eerst meer aan buitenlandse reizen uitgegeven dan eender welk ander land. Ze laten de Duitsers en Amerikanen ver achter zich. Vlaanderen en Brussel profiteren van reislustige Chinezen.

De opmars van de Chinese toerist gaat snel. China sprong in 2012 zowel over Duitsland als over de Verenigde Staten in de lijst van bronlanden van internationaal toerisme. De Chinezen spendeerden vorig jaar 79 miljard euro aan buitenlandse reizen, blijkt uit cijfers van de World Tourism Organization (UNWTO). Dat is een stijging van liefst 40,5 procent tegenover 2011, meteen goed voor de snelste groei van alle landen. Sinds 2005 vervijfvoudigden de Chinese toerismedollars. Duitsland en de VS - de nummers twee en drie - volgen intussen al op respectabele afstand.

De UNWTO schrijft de Chinese toerisme-explosie toe aan de stijgende inkomens, snelle verstedelijking en de versoepeling van reisbeperkingen in China. De groeiende Chinese middenklasse profiteerde ook van een stijgende yuan, wat buitenlandse reizen goedkoper maakt. Chinese reizigers waren vorig jaar goed voor 83 miljoen buitenlandse trips, leren de UNWTO-cijfers nog.

De groeiende reislust van Chinezen is ook goed nieuws voor ons land. Uit nieuwe cijfers van Toerisme Vlaanderen blijkt dat in de eerste elf maanden van 2012 18,7 procent meer aankomsten van Chinezen in Vlaanderen en Brussel te noteren vielen in vergelijking met dezelfde periode in 2011. Het gaat om 96.274 aankomsten (inchecken in hotel, camping...). Ook het aantal overnachtingen door Chinezen steeg fors, met 16,6 procent tot 142.852.

Het marktaandeel van Vlaanderen en Brussel als Chinese reisbestemming binnen Europa bedroeg 0,77 procent in 2011, het laatste jaar waarvoor cijfers beschikbaar zijn. Dat is stabiel tegenover 2008. De kredietkaartuitgaven door Chinezen in heel België stegen vorig jaar met 28,3 procent.

Toerisme Vlaanderen zegt actief campagne te voeren in China. Het agentschap opende eind 2006 een kantoor in Peking om Vlaanderen als bestemming te promoten. Dat gebeurt door Vlaanderen bekend te maken bij Chinese touroperators en luchtvaartmaatschappijen, alsook een socialemediacampagne bij het grote publiek en het wekken van de aandacht van lokale journalisten.

China is overigens niet het enige groeiland dat de toerismedollars laat rollen. Ook Rusland zit internationaal fors in de lift: het klom in 2012 naar de vijfde plaats, goed voor 33 miljard euro. Vlaanderen en Brussel pikken hier opnieuw een graantje mee. Het aantal aankomsten van Russen groeide vorig jaar met 19,2 procent tot 89.222, het aantal overnachtingen ging 17,7 procent hoger.