Direct naar artikelinhoud

Tuinieren voor kinderen: de hype is er al, nu de lente nog

Plantenzaadjes en tuingereedschap liggen in het tuinhuis van mama en papa, maar steeds vaker ook in de speeldoos van de kids. Tuinieren is dé nieuwe hype bij de Vlaamse kinderen. Dat blijkt uit een rondvraag bij speelgoedwinkels en kamporganisatoren.

Tessa Tomaat, Thijs Radijs, Sanne Zonnebloem en Daan Afrikaan. De zaadjes van 'tuinieren voor de kids' zijn verpakt in kleurrijke zakjes met grappige afbeeldingen. Op de achterkant van de verpakking staan vereenvoudigde zaaiinstructies, ideaal voor kinderen. Een gat in de markt, zo blijkt. De zaadjes vliegen de deur uit.

Maar groene vingertjes kunnen natuurlijk niet zonder tuingereedschap. Mensen met kinderen hebben het al opgemerkt in de speelgoedwinkels: tuinmateriaal voor kinderen is hot. Zo bracht het gereputeerde tuinmerk Gardena onlangs enkele tuinpakketten op de markt voor de allerjongsten. "In die pakketten zitten onder andere werkhandschoenen, een schop, een rijf, een borstel en een hakje", zegt Geert Degrande van speelgoedketen Fun.

Landbouwspeelgoed is altijd al razend populair geweest. "Tractoren en de bulldozers staan al dertig jaar op het verlanglijstje van de Vlaamse jongens. Imiteren is van alle tijden. Maar terwijl kinderen vroeger gezinnetje speelden, zien we nu een duidelijke verschuiving naar meer 'realistische' hypes. Na de kookhype en de doe-het-zelfhype, is dat de tuinierhype", legt Degrande uit.

Survival

Volgens Degrande is de tuinierhype een reactie tegen de extreme digitalisering van de maatschappij. De iPads en Samsungs van deze wereld moeten wijken voor zelf ineengeknutselde stadstuintjes, plantenzaadjes, insectendoolhoven en mierenkwekerijen. Kinderen zien met eigen ogen hoe leven ontstaat en vergaat.

De ecologische trend zet zich ook door in de zomerkampen. Dat is onder andere zo bij Idee Kids vzw, een organisatie die projectkampen organiseert voor kinderen. "Hoe dichter de kampen aanleunen bij de leefwereld van de kinderen, hoe boeiender de kinderen ze vinden. Daarom volgen we alle trends, zoals nu ook het ecologisch denken. Onze kampen 'Groene vingers' voor het eerste tot het zesde leerjaar en 'De Moestuin' voor de tweede en de derde kleuterklas' zitten duidelijk in de lift", aldus creatief coördinator Silvie Bonne.

Stoere jongens en meisjes gaan op natuurkamp, dat weet ook de Jeugdbond voor Natuur en Milieu. Tijdens haar natuurtochten verwonderen kinderen zich over dieren als de oeverspin, de fuut of de waterkever. De kampen van de Jeugdbond zijn al enkele jaren een succes. In die mate dat ook elders in Vlaanderen de natuurkampen uit de grond rijzen.

"Is de tuinrage het resultaat van doorgedreven jongerenmarketing? Niet echt, zegt trendwatcher Tom Palmaerts van onderzoeksbureau Trendwolves. "De kinderen krijgen de tuinmicrobe te pakken van hun ouders. Stadstuinieren is al enkele jaren in opmars, vooral bij jonge gezinnen. Zij beschouwen tuinieren als een vorm van quality time. Tegelijk kunnen ze hun kind een cruciaal survivalinstinct meegeven. Sommige ouders drijven dat zo ver dat ze met hun kroost gaan jagen of vissen."

En ook scholen springen op de moestuinkar. Steeds meer kleuter- en basisscholen leggen kleine moestuintjes aan op de speelplaats. Daar kunnen de leerlingen zelf wortelen, sla of tomaten kweken. "Financieel en praktisch is dat niet altijd makkelijk, maar ik kan de schooltuintjes alleen maar aanmoedigen. Enerzijds leren ze met elkaar samenwerken. Anderzijds zijn ze zelf getuige van het proces waarbij een minuscuul zaadje uitgroeit tot een grote wortel", aldus Palmaerts.

Etensrestjes

Precies dat laatste is erg belangrijk, oordeelt de trendwatcher. "De moderne consument is al een tijdje in de ban van de levenscyclus. We willen allemaal weten of ons voedsel veilig en gezond is. Waar komt ons voedsel vandaan? Overigens geldt dat ook steeds meer voor die laatste fase van de cyclus. Wat gebeurt er met onze etensrestjes? Ook daar worden kinderen zich meer en meer van bewust."