Direct naar artikelinhoud

'Agressief en vrouwonvriendelijk beeld van Defensie'

De nieuwe rekruteringscampagne van het Belgische leger is vrouwonvriendelijk, agressief en getuigt van een hoog Crembogehalte. Dat zeggen het Instituut voor de Gelijkheid van Mannen en Vrouwen en de Vrouwenraad.

Vooral één beeld is de voorzitter van het Instituut voor de Gelijkheid van Mannen en Vrouwen (IGVM) in het verkeerde keelgat geschoten. Op de affiche staan vier militairen in gevechtsuitrusting, met het geweer gericht op de toeschouwer. "Dat is nu toch geen gezicht", zegt Vera Claes. "Ze duwen de kijker hier vier geweren in het gezicht. Zo agressief en macho. Is dat het beeld dat Defensie van zichzelf wil ophangen bij jongeren? 'Kom bij ons, hier kan je erop los schieten.' Dat strookt toch niet met de vredesmissie die ze zich aanmeten. Verschillende mensen hebben me hier al op aangesproken."

Verder ergert Claes zich eraan dat er op de affiches geen vrouwen te zien zijn. "Een gemiste kans, want deze campagne was een uitgelezen kans om meer vrouwelijke rekruten aan te trekken", zegt ze. "Wellicht zat er bij het uittekenen niet één vrouw aan tafel om hierover mee te beslissen. Hier is onzorgvuldig over nagedacht."

De Vrouwenraad treedt Claes bij. "Het testosteron- en Crembogehalte is wel erg hoog", zegt voorzitter Magda De Meyer. "Akkoord, als Belgische militairen naar Mali of Congo vertrekken is dat niet om thee te drinken, maar het was beter geweest als Defensie een genuanceerder beeld van zichzelf had geschetst. Dit is erg eenzijdig."

Defensie benadrukt dat de affiches die momenteel het straatbeeld kleuren, slechts de eerste advertenties van de campagne zijn. "De eerste reeks gaat over piraterij", zegt persofficier Christiaan Sempels. "Het is zeker niet omdat op een eerste reeks foto's geen vrouw afgebeeld staat, dat dit later niet het geval zal zijn."

Bovendien wil Defensie met de affiches naar eigen zeggen een zo realistisch mogelijk beeld van het leger scheppen. "Dit houdt in dat we geen situaties in scène zetten en dat er geen specifieke doelgroepen onderwerp van de campagne uitmaken." Dat er op de affiche geen vrouwen te bespeuren zijn, is volgens Sempels logisch. "Dit Vessel Protection team bevat inderdaad geen vrouwen, omdat dit ook de volledige realiteit weerspiegelt. Je vindt geen vrouwen in de actieve paracommandobataljons, alleen in administratieve functies."

Al is dat laatste volgens Claes geen excuus. "Blijkbaar wil het leger helemaal geen vrouwen op die posten. Het is niet omdat er nu geen vrouwen zitten bij die bataljons, dat dat in de toekomst niet kan veranderen. De stad Antwerpen bijvoorbeeld ging in het verleden gericht op zoek naar vrouwelijke werknemers. Het is aan de werkgever om het evenwicht na te streven, maar dat vindt het leger blijkbaar niet nodig." Momenteel is ongeveer 8 procent van de werknemers van het Belgische leger een vrouw.

Sowieso moet de aanwervingscampagne heel wat jong bloed naar Defensie lokken. Het Belgische leger heeft dit jaar niet minder dan 1.700 militairen en 130 burgers nodig, de hoogste cijfers van de afgelopen tien jaar. Wil het Belgische leger nog voldoende militairen vinden voor buitenlandse missies, dan is er dringend jong volk nodig.

Een evaluatie van de huidige campagne is er nog niet. "We zijn slechts een maand ver", zegt Sempels. "Een campagne beoogt een resultaat op langere termijn. Wel is het aantal inschrijvingen en het aantal bezoeken aan de jobwebsite toegenomen."