Direct naar artikelinhoud

Twintig nieuwe projecten voor Screen Flanders

Zondag gaat The White Queen van start op BBC One. Wie goed kijkt, herkent Vlaamse locaties en acteurs. De dramareeks is immers een van de twintig buitenlands-Belgische producties die beroep doen op de economische steunmaatregel Screen Flanders.

Wie zondag op BBC One afstemt, kan naast een Britse cast ook Vlaamse acteurs aan het werk zien. Veerle Baetens, Joren Seldeslachts, Ben Van den Heuvel en Lize Feryn spelen mee in de kostuumdrama-reeks The White Queen. De serie werd grotendeels ingeblikt in Brugge. Vlaamse overheid investeerde immers 400.000 euro in de productie. De Britse openbare kon beroep doen van de economische steunmaatregel Screen Flanders. Hiermee wil de Vlaamse regering audiovisuele producties die hun budget in het Vlaamse Gewest investeren steunen.

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) maakte gisteren in totaal twintig producties bekend (waaronder dus The White Queen) die geld krijgen via Screen Flanders. De twintig producties krijgen allemaal samen 4.995.000 euro. Het geld komt uit de kas van het Agentschap Ondernemen, dat Peeters als minister van Economie beheert. De twee grootste slokoppen blijken The White Queen en Kampioen zijn blijft plezant!, de film naar de populaire reeks FC De Kampioenen. Beide projecten krijgen 400.000 euro.

"We kregen 27 projecten binnen en stelden een voorkeurslijst op waarbij we de economische impact van de films en reeksen afwogen", vertelt Pierre Drouot, directeur-intendant van het Vlaams Audiovisueel Fonds, dat samen met leden van het Agentschap Ondernemen in de jury zetelde. Het mag niet verbazen dat er geen obscure arthousefilms op de lijst staan. Het opzet van Screen Flanders blijft immers investeren in projecten die het Vlaamse filmlandschap een duwtje in de rug kunnen geven. "De twintig producties spenderen ruim twintig miljoen euro aan audiovisuele uitgaven in het Vlaams Gewest", stelt het persbericht van Peeters. Opbrengst voor de horeca die de filmploegen van eten en onderdak voorziet, wordt er niet bij geteld.

De selectie omvat veel spannende films als De behandeling (zie kader) en Kidnep, een goede portie drama en negen animatiefilms, maar ook een franchisefilm zoals het Belgisch-Franse Astérix: The Mansion of the Gods en een vervolg op de reeks Kika & Bob. "Er werkt een heel ander soort professional aan animatieprojecten dan aan live action-producties", legt Drouot uit. "We wilden een interessante spreiding tussen beide behouden zodat niet alle projecten uit dezelfde sector komen." Peeters roemt in het persbericht ook de grote expertise die Vlaanderen heeft op gebied van animatie. Iets wat volgens Drouot zeker meespeelde in het beslissingsproces.

Drie gelukkige winnaars

De behandeling van regisseur Hans Herbots krijgt 200.000 euro van Screen Flanders. Herbots regisseerde eerder Flikken, The Spiral en Het goddelijke monster. Voor zijn nieuwste prent verfilmt hij een scenario dat is gebaseerd op het boek The Treatment van schrijfster Mo Hayder. De prent volgt rechercheur Jack Cafmeyer, die een onderzoek naar een verdwenen jongen tegen beter weten in verbindt met zijn broertje, dat in zijn kindertijd spoorloos verdween.

De reeks Chicken Town II, een Belgisch-Nederlandse productie, is het vervolg op de populaire eerste animatiereeks met vier kippen in de hoofdrol. De reeks kreeg 350.000 euro toegekend.

De Belgisch-Franse en Nederlandse animatiefilm Cafard belooft een bijzonder project te worden. De jury deelde de film 375.000 euro toe. Het verhaal begint in 1914 wanneer hoofdpersonage Jean Lemorin de wereldtitel worstelen wint. Hij hoort dat zijn dochter Mimi in Oostende werd verkracht door Duitse soldaten. Jean zweert dat hij zijn kind zal wreken.