Direct naar artikelinhoud

Elke nieuwe auto belt binnenkort zelf noodnummer na botsing

Een wagen die eigenhandig het noodnummer draait na een crash? De technologie zal vanaf 2015 in alle nieuwe wagens zitten. Maar er zijn nog een hoop andere snufjes die alleen al in België meer dan 200 verkeersdoden per jaar kunnen voorkomen.

Het voorbije jaar liet een vijfde meer Vlamingen het leven op de autosnelweg. Een derde sterft binnen de 10 minuten, er snel bij zijn is dus cruciaal. Verschillende merken brengen dan ook wagens op de markt die met een eCall-apparaat zijn uitgerust. Wanneer het toestelletje een hevige schok registreert, seint het automatisch gegevens over onder meer de locatie door naar het contact center van de constructeur. Er komt ook een telefoonverbinding tot stand. Als de inzittenden van de auto nog kunnen spreken, kunnen zij meer informatie geven.

“Vanaf 2015 wordt het systeem verplicht in elke nieuwe auto”, weet Danny Smagghe van Touring. “Maar nu al krijgen onze alarmcentrales zulke oproepen binnen. Voornamelijk gaat het om autopech. Het wordt ook gebruikt om gestolen wagens te lokaliseren.” Zodra het systeem in heel Europa is ingevoerd, kan het 2.500 levens per jaar redden. Het aantal ernstige letsels zou met minstens 15 procent afnemen. Touring rekent erop dat in België eCall jaarlijks 68 verkeersdoden en 1.057 zwaargewonden zal voorkomen.

Automatisch remmen

“Maar er sijpelen ook nieuwe technologieën binnen waarbij de auto actiever ingrijpt, zoals automatische remsystemen”, zegt Kris Akkermans van het Leuvense onderzoekscentrum Transport en Mobility. De wagen remt dan eigenhandig af als radars en sensoren inschatten dat het anders tot een botsing komt. Andere systemen geven dan weer een waarschuwing als je van het baanvak afwijkt. Die twee snufjes samen kunnen tot 143 doden en 2.044 zwaargewonden vermijden op Belgische wegen, becijfert Touring.

“De Volvo V60 en V70 zijn dan weer

Een hoop andere snufjes zit nog in de testfase. Zoals een technologie tegen kop-staartbotsingen. “Voertuigen die plots moeten afremmen zouden een signaal zenden naar auto’s die honderden meters of zelfs kilometers achter hen aan komen. Nog voor die bestuurders de file kunnen zien, krijgen ze dus al een waarschuwing”, zegt Akkermans.

Touring dringt erop aan zoveel mogelijk snufjes verplicht te maken voor nieuwe wagens. Worden auto’s binnenkort dan zo slim dat je als bestuurder niet veel meer hoeft te doen dan in te stappen? “Deze technieken zijn een hulpmiddel, geen vrijgeleide om er maar op los te rijden”, vindt Smagghe. (kas)