Direct naar artikelinhoud

Een op vijf chauffeurs rijdt met glas te veel op

Dé oorzaak van verkeersongevallen? Rijden onder invloed, denken de Belgen. Maar dat vinden we dan vooral gevaarlijk bij andere chauffeurs, en niet bij onszelf, blijkbaar. Want een op de vijf is de voorbije maand toch achter het stuur gekropen met een glas te veel op.

Dronken achter het stuur

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) stelde haar Nationale ONveiligheidsenquête 2015-2016 voor. Normaal wordt die enkel in eigen land afgenomen, maar voor het eerst gebeurde de bevraging ook bij telkens 1.000 respondenten in Frankrijk, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Het meest opvallende resultaat? Een op de vijf Belgen kroop de voorbije maand achter het stuur, hoewel ze wisten dat ze een glas te veel op hadden. Enkel Frankrijk deed slechter met 22 procent. "Dat is inderdaad frappant. We moeten duidelijk de sociale norm verleggen. We hebben het te lang aanvaardbaar gevonden om met enkele glazen op nog te rijden", zegt Carine Genoe van het BIVV.

Maar we lappen niet alle regels aan onze laars: 44 procent van de Belgen zegt nooit over te steken bij een rood licht en daarmee scoren we het best. In Frankrijk is dat amper 25 procent, tegenover 29 procent in het Verenigd Koninkrijk. Een fietshelm dragen we dan weer amper: 12 procent van de Belgen doet dat.

Dé oorzaak van ongevallen? Rijden onder invloed

Waardoor gebeuren de meeste verkeersongevallen? Rijden onder invloed van alcohol, medicijnen en drugs is volgens driekwart van de Belgen verklaring nummer één - en daar zijn chauffeurs uit onze buurlanden het mee eens. We weten dus dat het gevaarlijk is, maar toch blijven we veel te vaak beschonken of ronduit dronken rijden. "Als we met zijn allen de verkeersveiligheid willen verhogen, moet elke Belg zich daar mee verantwoordelijk voor voelen", zegt mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR).

Daarnaast stippen we ook overdreven snelheid aan als boosdoener, net als de slechte staat van onze wegen.

8 op 10 willen nultolerantie voor jonge chauffeurs

Het merendeel van de Belgen is voorstander van een nultolerantie voor alcohol bij bestuurders die nog geen twee jaar hun rijbewijs hebben. Ook in de buurlanden lijkt die bereidheid er te zijn. Voor een nultolerantie voor alle bestuurders is het draagvlak veel kleiner - ook in Duitsland en Frankrijk overigens. "Het typische verhaal: mensen beschouwen zichzelf als een goede bestuurder, het is de schuld van een ander", reageert Stefan De Craecker van verkeersveiligheidorganisatie Drive up Safety. "Maar alcohol in het verkeer is altijd een slecht idee, leeftijd heeft daar niets mee te maken."

In vergelijking met onze buurlanden lopen de bestuurders uit België dan weer het minst warm voor een rijbewijs met punten - amper een op de twintig is daarvoor gewonnen.

Kwart van fietsers voelt zich onveilig

Het (on)veiligheidsgevoel in het verkeer verschilt sterk van weggebruiker tot weggebruiker. In België voelden bromfietsers en motorrijders zich het afgelopen jaar het meest onveilig, gevolgd door de fietsers - bijna een kwart van hen is niet op zijn gemak in het verkeer.

In Vlaanderen voelden fietsers zich dan weer veiliger dan in Wallonië en Brussel. "Dat komt omdat meer mensen in Vlaanderen fietsen en dan neemt het onveiligheidsgevoel af", verduidelijkt Genoe. In Nederland, waar de fiets vaker wordt gebruikt, voelen fans van de tweewielers zich het veiligst.

43 procent van de Belgische motorrijders voelt zich eerder onveilig op de weg, vergelijkbaar met buurland Frankrijk. In Nederland en Duitsland voelt amper een op de tien motorrijders zich onveilig.

Vlaming fietst 500 kilometer per jaar

Koning Auto is nog steeds heer en meester in ons land. 80 procent nam afgelopen jaar vooral de wagen om zich te verplaatsen. Maar de helft van de Belgen nam ook geregeld de fiets. Ons land is daarmee een middenmoter: in Nederland gebruikte 70 procent van de ondervraagden het voorbije jaar de fiets. "In Vlaanderen werd er afgelopen jaar 500 kilometer per persoon gefietst. In Brussel en Wallonië lag dat cijfer beduidend lager", zegt Carine Genoe van het BIVV.

In het Verenigd Koninkrijk nam amper 20 procent de fiets. Daar gebruikte wel 62 procent het openbaar vervoer. In ons land was dat afgelopen jaar iets meer dan de helft.