Direct naar artikelinhoud

Chaos dreigt bij verplichte terugroepactie dieselauto's

Ook in België moeten de bijna 320.000 dieselwagens van de Volkswagen-groep, die uitgerust zijn met sjoemelsoftware, verplicht terug naar de garage. Vraag is of dat juridisch zomaar kan en wat de gevolgen zijn voor de eigenaars. Chaos lijkt niet zo ver af.

Na een gesprek met Belgisch invoerder D'Ieteren bevestigt minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) dat er ook in België een verplichte terugroepactie komt van 'sjoemelwagens'. "De terugroepactie werd verplicht door de Kraftfahrt Bundesambt (KBA), die voor de betrokken voertuigen de homologatie heeft afgeleverd. Die verplichting geldt voor alle Europese landen", zo zegt minister Peeters.

Voor de meeste wagens zal de ingreep beperkt blijven, belooft Volkswagen. In sommige gevallen zal de software aangepast worden, in andere moeten de injectoren vervangen worden. Een software-aanpassing lijkt op een opsmukoperatie, maar de software kan wel bepalen hoeveel brandstof een wagen verbruikt en dus hoeveel stikstofoxide (NOx) hij uitstoot.

Veel vragen

Toch rijzen er veel vragen bij de actie. Hoe kunnen eigenaars verplicht worden om hun wagen terug te brengen? Leo De Bock, woordvoerder van minister Kris Peeters: "Dat is een van de vragen die we nog moeten beantwoorden. We hopen dat we ze kunnen sensibiliseren om hun wagen binnen te brengen. Het is in hun eigen belang, omdat ze anders met een wagen rondrijden die niet de juiste homologatie heeft. Of ze beboet kunnen worden voor een niet-correcte homologatie? Dat is een juridische kwestie waar we nu nog geen antwoord op hebben."

Volgens specialisten is zo'n terugroepactie een juridisch moeras, omdat klanten een andere wagen terugkrijgen, die mogelijk in een ander fiscaal tarief zit. Bovendien zal er ook geraakt worden aan het vermogen van de auto. In beide gevallen lijkt dat naar de letter van de wet sterk op contractbreuk.