Direct naar artikelinhoud

'Knack Weekend' krijgt met Lene Kemps nieuwe hoofdredactrice

Lene Kemps wordt vanaf 1 januari de nieuwe hoofdredactrice van Knack Weekend. Ze volgt Trui Moerkerke op.

Helemaal nieuw is de job niet voor Kemps. Nadat ze haar journalistieke carrière bij onder meer Dag Allemaal, Marie Claire en Libelle gestart was, kwam ze in 1990 al bij Knack Weekend terecht. Ze zou er tot 1997 als modejournaliste werken, om vervolgens hoofdredactrice van het weekblad te worden. Kemps was twee jaar baas van Knack Weekend, tot ze in 1999 overstapte naar concurrent Feeling om daar hoofdredactrice te blijven.

Kemps, die communicatie- en literatuurwetenschappen studeerde, bleef er tot vorige maand op post. Door de reorganisatie van de hoofdredacties bij uitgeverij Sanoma Media - de samengesmolten redacties van Feeling en de Franstalige tegenhanger Gael kregen met Fabienne Willaert een nieuwe hoofdredactrice -, bleek er toen geen plaats meer voor haar.

Lene Kemps hoefde dus niet lang te wachten op een nieuwe job: bij Knack Weekend kan ze de plaats innemen van Trui Moerkerke die op 1 januari communicatiemanager van Flanders District of Creativity wordt. "We zijn ervan overtuigd dat haar uitgesproken ervaring op het gebied van lifestylejournalistiek en management een absolute meerwaarde is voor Knack Weekend ", zegt uitgever Chantal Lepaige.

Feeling en Knack Weekend zijn allebei lifestylebladen die in de eerste plaats mikken op de hogere sociale klassen. Beide bladen hebben het moeilijk op de lezersmarkt. Volgens de laatste CIM-cijfers daalde de verkoop van het Knack-pakket met twee procent, terwijl het maandblad Feeling drie procent daalde. De lancering van Knack Weekend Black dit voorjaar is wel een succes.