Direct naar artikelinhoud

'Voorstel KU Leuven is waardevol en moedig'

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) noemt het voornemen van de KU Leuven om de herinschrijving van zwaar gebuisde studenten te weigeren 'waardevol' en 'moedig'. Ook beklemtoont ze dat de maatregel autonoom mag worden genomen. De andere universiteiten reageren verdeeld.

De KU Leuven gaat studenten weigeren die na de herexamens van het eerste jaar minder dan 30 procent van de opgenomen studiepunten haalden. Onderwijsminister Crevits stelt dat de instelling zo'n besluit op zichzelf mag nemen. "Dat is bepaald in een decreet en die autonomie wens ik niet in te perken. Daarbij beklemtoont de KU Leuven dat ze individueel zullen motiveren per student."

Dat laatste is een belangrijk onderdeel van de maatregel, omdat hij daardoor juridisch gezien mogelijk is. Crevits voegt daaraan toe dat ze het voorstel van de KU Leuven "zeer waardevol" vindt. "Als men zich binnen de grenzen van het decreet houdt, wie ben ik dan om daarop commentaar te hebben?"

De andere universiteiten betreurden vorige week, toen het plan bekend werd, het gebrek aan overleg en wensten dat dergelijke initiatieven op Vlaams niveau bij decreet worden geregeld. De UHasselt en de UAntwerpen reageren nog altijd ontstemd. "Deze manier van werken waarderen wij niet", zegt rector Alain Verschoren (UA). "De KU Leuven noemt zich het Harvard aan de Dijle, maar zelfs in Harvard heeft men het gezond verstand om te overleggen."

Aan de UGent klinkt meer verzoenende taal. Rector Anne De Paepe kan begrip opbrengen voor de beslissing. "Al voelen wij er wel meer voor om positieve maatregelen, zoals snellere begeleiding, te nemen dan repressief op te treden."

Paul De Knop, voorzitter van de Vlaamse Interuniversitaire Raad (Vlir) en rector van de VUB, dringt vooral aan op overleg. "Er moet gepraat worden of de norm op 30 procent moet worden gelegd en op welk punt in het academiejaar er moet worden ingegrepen. Maar dat er een bindend advies moet zijn als slot van een oriënteringstraject dat begint in het secundair, vind ik logisch."