Direct naar artikelinhoud

Vakbonden Brussels Airlines dreigen met acties in augustus

Bij SN Brussels Airlines dreigen de bonden met acties nadat het overleg met de directie over de hoge werkdruk bij de cabincrew is afgesprongen. De kans dat er deze maand, tijdens de terugtocht van heel wat Belgen, gestaakt wordt, is groot.

De verstandhouding tussen de vakbonden en de directie van SN Brussels Airlines is danig verstoord. Aanleiding is de hoge werkdruk voor de 1.200 stewards en stewardessen. Hun vluchtschema's zijn volgens de bonden zodanig zwaar dat hun gezondheid maar ook de veiligheid in het gedrang komt.

Volgens Koen Dries van de christelijke vakbond worden de cao's die voor de periode 2013-2014 zijn afgesloten helemaal niet nageleefd door de directie. Integendeel. ze misbruiken het. "Er wordt stelselmatig 30 tot 40 procent aan overuren ingepland. Voor alle duidelijkheid: daar zijn overuren door geannuleerde vluchten en vertragingen niet bijgerekend."

Op het overleg vrijdag kwamen de bonden met veertien werkpunten aanzetten. "Dat waren heel vanzelfsprekende eisen, zoals het respecteren van de cao en de veiligheidsvoorschriften." Maar de directie wilde slechts twee derde ervan doorvoeren. "Meer zou de rendabiliteit in het gedrang brengen."

Daar wilden de bonden absoluut geen vrede mee nemen. En dus werd een verzoeningspoging via een bemiddelaar aangevraagd. Die zou komende week al plaatsvinden. Als ook daar geen oplossing volgt, dan willen de bonden met harde acties komen. Dat kunnen stakingen zijn, maar ook stiptheidsacties, zegt Dries. De kans is groot dat ze in augustus plaatsvinden.

Miljoenenverlies

Brussels Airlines verkeert al een tijd in financiële moeilijkheden. 2011 werd afgesloten met goed 80 miljoen euro verlies, 2012 met 50 miljoen. Onder druk van het Duitse Lufthansa (dat een belang van 45 procent heeft in het moederbedrijf SN Airholding) werd vorig jaar een nieuwe cao onderhandeld met de werknemers. De basiswedde van de piloten en het cabinepersoneel werd verlaagd, met hun instemming.

"Nu blijkt echter dat veel mensen voor een degelijk loon afhankelijk geworden zijn van bonussen. En die krijgen ze alleen als ze extra presteren", zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde van Travelmagazine. Het gaat dan vooral om 'night stops', wanneer het cabinepersoneel ter plaatse, op de bestemming, moet overnachten. "Op die manier krijg je echter een overvol werkschema. Tot zes vluchten in drie dagen is hard werken. (zie schema)" De christelijke vakbond zegt dat de realiteit nog harder is, en dat de directie buiten de cao dat cijfer op acht vluchten in drie dagen heeft gezet, zonder de nodige rusttijden. "Een van onze eisen is dat dit wordt afgeschaft."

Luchtvaartspecialist De Wilde verwacht lastige onderhandelingen. "Het personeel is vorig jaar wel akkoord gegaan met de nieuwe voorwaarden. Maar ziet nu pas dat het in de praktijk niet werkbaar is. Hopelijk erkent de bedrijfsleiding dat ook. Want als je het mij vraagt: het cabinepersoneel krijgt erg weinig loon naar werken."