Direct naar artikelinhoud

Tweedehands auto's aangepakt

De economische inspectie pakt de sector van de tweedehands auto's aan. Vorig jaar schreef de inspectie een recordaantal processen-verbaal uit, omdat veel verkopers zich niet houden aan het wettelijk maximum van 3.000 euro voor cashbetalingen. De sector van de occasiewagens vraagt een uitzonderingsmaatregel.

De Heyvaertstraat in Anderlecht is het mekka van de tweedehands verkoop in ons land. Een buurt die wemelt van occasieverkopers, vaak Afrikanen of Belgen van Afrikaanse origine. Maar dat mekka dreigt te verdwijnen. De reden ligt bij een antiwitwasmaatregel van voormalig staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez (sp.a). Die legde het plafond voor cashbetalingen op 10 procent van het totaalbedrag van een factuur, met een maximum van 3.000 euro. Een beslissing waar de Federatie van Belgische exporteurs van nieuwe en tweedehands voertuigen (FBEV) hoogst ongelukkig mee is.

Bovendien treedt de economische inspectie hard op tegen wie de wet overtreedt. Ze dreef de controles op het naleven van de wet vorig jaar op tot 1.511, ruim een verdubbeling tegenover het jaar ervoor (668), toen de drempel nog op 5.000 euro lag.

Witwasrichtlijn

"De nadruk bij de controles lag hoofdzakelijk op tweedehands wagens, meubels, groothandelaars in verkoop van tabak en antiquariaten. Er werden 435 processen-verbaal opgesteld, tegenover 162 het jaar ervoor", zegt Chantal De Pauw, woordvoerder van de FOD Economie. "Bij de verkoop van tweedehands wagens werden procentueel (30 procent) de meeste overtredingen vastgesteld. Cash betalen is in die sector sterk ingeburgerd. We hebben al verschillende keren met de sector samengezeten om het probleem structureel aan te pakken."

Pierre Hajjar, vicevoorzitter van de FBEV, onderkent het probleem, maar waarschuwt dat het lage plafond voor cashbetalingen de sector verlamt. "Een groot deel van de mensen die auto's kopen, komen uit Afrika. Daar gebruiken ze geld omdat ze weinig vertrouwen hebben in banken en omdat het deel uitmaakt van hun cultuur. In Afrika wordt veel meer met cash gewerkt. We dringen aan op een plafond van 15.000 euro voor niet-Europeanen, met een identificatieplicht voor verkoper en koper, en een fiche met de herkomst en bestemming van het voertuig. Het jaagt onze klanten naar het buitenland. Ze gaan hun wagens kopen in andere landen waar de regels minder streng zijn."

Toch is het risico op zwart geld groot, beseft Hajjar. "Maar onze sector heeft dat niet nodig."

De sector richtte zich ook al tot staatssecretaris voor Fraudebestrijding Elke Sleurs (N-VA). Haar woordvoerder Luc Demullier bevestigt dat het kabinet al met verschillende sectoren heeft gesproken, die allemaal pleiten voor een verhoging van het plafond. "We hebben zeker niet gesproken over een verhoging voor één sector, maar wel over mogelijke flankerende maatregelen, zoals die er gekomen zijn bij de horeca met de invoering van de witte kassa. We sluiten een verhoging van het cashplafond niet uit, maar we wachten verschillende zaken af.

"Ten eerste bekijkt de FOD Economie wat de impact van het gebruik van cashgeld in sommige sectoren is. Daarnaast wachten we ook de witwasrichtlijn af die Europees in de steigers staat. Maar een aanpassing van het bedrag sluiten we niet uit. Als buurlanden een hoger bedrag handhaven, dan is er geen reden om dat niet te volgen."

Concurrentieel nadeel

Dat is opmerkelijk, omdat Sleurs vorig jaar al het plafond wou verhogen naar 7.500 euro, maar zowel binnen haar eigen partij als bij de oppositie op felle kritiek stuitte. Daarna voerde ze de verhoging af.

Het kabinet van minister van Economie Kris Peeters (CD&V) beseft dat de sector van de tweedehands auto's concurrentieel nadeel ondervindt tegenover het buitenland. Onder meer Duitsland en Nederland hanteren hogere plafonds. Maar de minister vraagt dat de sector zelf met voorstellen komt. "Die bespreken we dan met staatssecretaris Sleurs", zo luidt het.