Direct naar artikelinhoud

Mobiel betalen komt van de grond

Steeds meer handelaars laten hun klanten betalen met hun smartphone. Ook het aantal apps die deze elektronische vorm van betaalverkeer mogelijk maken, neemt toe. "Binnen drie jaar loopt de helft in ons land zonder cash of kaart rond."

24.000. Zoveel handelszaken bieden hun klanten vandaag Payconiq aan. Per dag komen daar meer dan honderd bij, stelt het bedrijf. Met hun app is betalen een kwestie van een paar swipes: in de winkel geef je op je smartphone je verschuldigde bedrag samen met je pincode in. De winkelier ziet het geld meteen binnenkomen via zijn eigen applicatie.

Ook bij andere aanbieders zit mobiel betalen in de lift: Bancontact maakt melding van 3,5 miljoen transacties in 2016 en de bank Belfius start deze maand met 'tap to pay': een proefproject waarbij 5.000 klanten met hun Android-toestel betalen door dat naast een betaalterminal te houden.

Inhaalbeweging

Deze drie voorbeelden tonen aan dat elektronisch betalen, zonder kaart dus, eindelijk van de grond lijkt te komen in ons land. Lang liepen we achter op andere Europese landen zoals Nederland. Dat de drempel lager wordt, wordt gelinkt aan het gebruiksgemak en de lage kost per verrichting - de twee grootste voordelen.

Retailexpert Jorg Snoeck (RetailDetail) gelooft dat het een kwestie van tijd is voor we, net als in Scandinavië, quasi alleen nog met een smartphone gaan shoppen. "Binnen drie jaar loopt ook hier de helft zonder cash of kaart rond", meent hij. De hoofdreden: het is eenvoudig. "En de smartphone ligt ons nader aan het hart dan onze portefeuille."

Snoeck meent dat de apps die lokaal verankerd zijn, aan Belgische banken bijvoorbeeld, veilig zijn. Over grote, internationale appontwikkelaars is hij wel wat bezorgd. "We hebben veel minder zicht op de data die zij bijhouden."

Mobiel betalen mag dan populairder worden, niet alle handelaars zijn er even tuk op. Bij het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen krijgen ze steeds meer vragen van leden die niet weten welke betaaloplossing de beste is. Ook klanten zijn er niet altijd klaar voor: voornamelijk een jong en stedelijk publiek staat open voor de nieuwe technologie.