Direct naar artikelinhoud

Ook meerwaardezoeker wil series streamen

Met Netflix, Telenet en Amazon valt er al volop te streamen, maar ook een resem andere platformen als Lumière en Dalton bieden films en series online aan. Dreigt er een te grote versnippering voor de kijker? 'Wij zorgen net voor meer diversiteit.'

Voor de film- en tv-kijker zou het maar net zo makkelijk kunnen zijn: één onlineplatform waar je alle films of tv-series makkelijk kan bekijken. Nooit meer zoeken, nooit meer nadenken wat je waar kunt zien. De realiteit is anders. Er is Netflix met zijn grote aanbod, er is Play More waar je ook online kunt kijken als je op het Telenet-netwerk surft, Amazon is wereldwijd gelanceerd en dan zijn er nog grote spelers als YouTube, Disney en Facebook die grootse plannen hebben.

Tussen het grote geweld door proberen ook enkele kleinere platformen hun plaats te vinden. Internationaal heb je bijvoorbeeld Mubi, dat op een cinefiel publiek mikt. In Vlaanderen is er Dalton.be, het video-on-demandplatform van Dalton Distribution, dat op zijn beurt onderdeel is van Fonk vzw (Docville, Internationaal Kortfilmfestival Leuven). Voor vijf euro per maand kun je er naar meer auteursgerichte films en documentaires kijken. Na een voorzichtige start en wat technische problemen - het platform heeft nu een tweehonderdtal abonnees - wil Dalton.be dit najaar een grote campagne opzetten.

"De nood is hoog bij het publiek", zegt Tine Van Kerkhoven. "We hebben lange tijd carte blanche gekregen om documentaires te programmeren bij Telenet, maar daar zijn ze onlangs een andere weg ingeslagen. Nu vind je er geen auteursdocu meer. Met Dalton.be willen we dat gat opvullen."

Portefeuille

Eenzelfde verhaal valt te horen bij Lumière, de distributeur en coproducent van flink wat Scandinavische series. Op Lumiereseries.com kun je reeksen ook streamen, alleen gebeurt dat via een aankoopmodel en niet via een abonnementsgeld. Je hebt er steeds toegang toe via streaming en binnenkort ook via download. "In de Benelux kon je dat nog niet", zegt Alexander Vandeputte. "Op de dag dat de dvd of blu-ray uitkomt, was er nog geen digitaal alternatief."

Alleen, kopen mensen nog digitale versies van series in streamingtijden? Ja, zegt Vandeputte. "Netflix is iets helemaal anders. Er is nog altijd een publiek dat nu het tweede seizoen van Top op the Lake wil zien en niet wil wachten tot een serie in hun streamingabonnement zit of bij hun favoriete tv-zender opduikt (door het windowsysteem gebeurt dat normaal pas enkele maanden later, JDB). Wij bieden dat ontbrekende stukje aan."

De speler die al het langst actief is, is UniversCiné, een samenwerking van producenten en distributeurs dat net als Dalton meer op een arthousepubliek mikt. Op de site kun je tot nu toe nu films kopen of voor 48 uur huren, maar daar voegen ze binnenkort een abonnementsformule aan toe. "Binnen enkele maanden lanceren we naast het huidige aanbod ook een abonnement dat een onbeperkte toegang geeft tot een grote catalogus aan films", zegt Maxime Lacour.

Het klinkt als concurreren met spelers als Netflix, maar dat is het eigenlijk niet, zegt Lacour. "Als distributeur van filmrechten werken we vaak samen met Netflix. We merken alleen dat zij minder arthousefilms afnemen. Zo sloegen zij tientallen Gouden Palm-winnaars af, en dat zijn nu net de films die op ons eigen streamingplatform een prominente plaats krijgen. Wij zorgen op dat vlak dus voor meer diversiteit in het online-aanbod." Al moet Lacour toegeven dat we het streamingplatform bestaat dankzij de gemengde bedrijfsactiviteit van UniversCiné als filmdistributeur."

Met alle nieuwe platformen wordt het voor de kijker niet makkelijker, maar de Belgen zijn ervan overtuigd dat dat geen probleem hoeft te zijn. "Wij werken voor Dalton.be samen met festivals als Docville en Moov" zegt Tine Van Kerkhoven. "Die festivals zijn een-op-een met wat wij aanbieden. Zij communiceren ook voor ons waardoor het doelpubliek zijn weg wel zal vinden."

Bij Lumière zijn ze zich ervan bewust dat het vooral tijd zal vergen. "Dit is iets nieuws: we vragen de mensen mee te stappen in een over-the-top-model (waarbij alle tussenschakels weg zijn, JDB) en dat is hier nog niet zo ingeburgerd", zegt Alexander Vandeputte. "Maar we komen wel met een afgetekende propositie: Lumière staat voor een bepaald soort series. Op dat vlak staan we buiten de strijd van de streamingplatformen: zij moeten mensen steeds opnieuw overtuigen om elke maand een abonnement te betalen."