Direct naar artikelinhoud

Overleg over geluidsnormen zit muurvast

Een uitgestoken hand? Eerder een opgestoken middelvinger. Zo beschouwt Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) het compromisvoorstel van het Brussels Gewest over de geluidsnormen rond Zaventem. Het dossier ligt vandaag op tafel van de Vlaamse regering.

Geen vluchten meer boven Molenbeek en Anderlecht, en een langere nachtrust in Schaarbeek en Elsene. Dat zijn de voorwaarden die Brussel stelt voor een communautair compromis. Met dit "sterk gebaar" wil de Brusselse regering de impasse in het dossier van de geluidsnormen doorbreken. De bal ligt nu in het kamp van de Vlaamse regering, die niet meer moet afkomen met het verwijt dat de Brusselaars onredelijk zijn.

Het compromisvoorstel van Brussels milieuminister Céline Fremault (cdH) zorgde gisteren voor een onverwachte beweging in het dossier van de geluidsnormen. Dat zit muurvast sinds Brussel besloot om de overtredingen op zijn strenge geluidsnormen niet langer door de vingers te zien. Resultaat is dat vliegmaatschappijen hun piloten vaker over Vlaanderen willen sturen en plannen smeden om Zaventem te verlaten.

Voor de Vlaamse regering is dit een nachtmerrie. Ze vindt het onaanvaardbaar dat Brussel eenzijdig boetes oplegt die de Vlaamse inwoners en economie schaden. Daarom diende Vlaanderen een belangenconflict in waardoor de boetes tot 22 februari werden afgeblokt. Naarmate die deadline nadert, neemt de communautaire spanning wel toe. Het 'klotedossier' maakt zijn naam weer waar.

De Brusselse regering werpt alvast een mogelijke oplossing op. Ze is bereid de geluidsboetes kwijt te schelden op voorwaarde dat Vlaanderen een aantal toegevingen doet. Zo moet de zogenaamde Kanaalroute, een vliegroute die over Molenbeek en Anderlecht gaat, worden geschrapt. Die populaire route loopt pal over de dichtbevolkte en armere gebieden van Brussel.

Ten tweede mogen er tussen zes en zeven 's ochtends geen vliegtuigen meer over de 'bocht naar links'. Dat is een vliegroute boven de gemeenten Schaarbeek, Etterbeek en Elsene. Daar zouden ze 's ochtends dus een uurtje langer kunnen slapen.

Ten derde moeten piloten bij stevige wind in een andere richting landen. Ook dat zou overlast wegnemen. "Dit is een verantwoordelijke en evenwichtige oplossing", vindt Fremault.

Maar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) ziet dat anders. "Laat ons zeggen dat dit niet bepaald een doorbraak lijkt", zegt hij met het nodige sarcasme. Volgens Weyts is het afschaffen van de Kanaalroute totaal absurd. "Het gros van de vluchten boven Brussel gaat over die route. Als je geen enkele vlucht meer toelaat, is het natuurlijk makkelijk om de geluidsnormen af te schaffen."

Tweede belangenconflict?

Afschaffen is niet echt het correcte woord, want eigenlijk blijven de geluidsnormen bestaan. De Brusselse regering is enkel bereid om de bijbehorende boetes zes maanden uit te stellen. Daarna zal ze de impact van de voorgestelde maatregelen evalueren. Dat voorstel maakte ze over aan premier Charles Michel (MR) met het oog op het Overlegcomité van maandag 20 februari. Hij zal daar een oplossing proberen te bemiddelen.

Vandaag beraadt de Vlaamse regering zich over haar officiële standpunt. Mogelijk dient ze een tweede belangenconflict in, waardoor de boetes sowieso nog eens zestig dagen worden uitgesteld. Juristen vonden daarvoor een handig achterpoortje. De Vlaamse regering zal zich ook beraden over de reactie op het Brusselse voorstel.

De tijd dringt, want vandaag trekt een delegatie van werkgevers, vakbonden en luchtvaartorganisaties in een optocht langs de kabinetten van de betrokken regeringsleiders. Zo willen ze de druk op een oplossing verhogen.