Direct naar artikelinhoud

Raad van State zet Oosterweel op losse schroeven

De kans dat de Oosterweelverbinding rond Antwerpen er komt, is opnieuw een stukje kleiner. De auditeur van de Raad van State zegt in een advies dat een alternatief voor Oosterweel onvoldoende onderzocht is.

Opnieuw slecht nieuws voor de Vlaamse regering. Twee auditeurs van de Raad van State hebben fundamentele kritiek op de manier waarop het milieu-effectenrapport (MER) van Oosterweel tot stand kwam. Als de auditeurs worden gevolgd, dan wordt het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) vernietigd en wacht het hele project een vertraging van verscheidene jaren. Dan is Oosterweel zo goed als dood.

De actiegroep stRaten-generaal stapte in de zomer van 2015 naar de rechter met elf argumenten waarbij ze via de aanval op de MER-procedure dat GRUP wilde vernietigen. In de twee adviezen staan vier opmerkingen die daartoe kunnen leiden, meldt De Standaard. Zo beaamt de Raad van State dat een alternatief in het MER voor Linkeroever niet werd onderzocht. Het gaat om de insleuving van de E17 ter hoogte van Zwijndrecht/Burcht als onderdeel van het alternatief Meccano (een idee van stRaten-generaal).

De Raad van State gaat ook mee in de opmerking dat de MER-coördinator destijds niet onafhankelijk was. Meccano kreeg geen eerlijke kans.

Nieuwe argumenten

Daarnaast werden de MER-richtlijnen voor de inspraakronde enkel digitaal meegegeven, en niet op papier. Ten slotte maakt het tweede verslag melding van de noodzaak om de verlenging van de termijn voor het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan niet enkel te notuleren, maar ook te paraferen. De Vlaamse regering liet dit na.

De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel en de kabinetten van ministers Joke Schauvliege (Milieu) en Ben Weyts (Mobiliteit) zullen de adviezen van de Raad van State zo snel mogelijk beantwoorden. Als zij onvoldoende argumenten aanleveren, dan vervalt het GRUP en moet de MER-procedure worden overgedaan.