Direct naar artikelinhoud

Optimisme troef over Oosterweel light

Vanuit politieke hoek klinkt niets dan optimisme over het Oosterweeldossier nu de drie actiecomités stRaten-generaal, Ademloos en Ringland zich en bloc achter het 'radicale haventracé' en een 'Oosterweel light' scharen. De komende weken moet de finale beslissing vallen.

Toen het voorstel van overkappingsintendant Alexander D'Hooghe in deze krant uitlekte (DM 07/02), bleef het opvallend stil in de Vlaamse regering en op het Antwerpse Schoon Verdiep. Nu weerklinkt daarentegen niets dan optimisme voor wat "het ultieme compromisvoorstel" heet, waarbij het doorgaand verkeer over een noordelijk haventracé wordt gestuurd, en het stedelijk verkeer richting een lightversie van de Oosterweelverbinding.

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) spreekt van 'een positief signaal'. "Laten we de komende weken deze dialoog vooral constructief voortzetten. De Antwerpenaar verdient oplossingen die de leefbaarheid en de mobiliteit van onze stad verbeteren. Als stadsbestuur hebben we daarvoor het volste vertrouwen in de intendant." Dat Kennis het plan niet afschiet, noemen de actiegroepen dan weer een belangrijk signaal. Ook bij de andere meerderheidspartijen weerklinkt positivisme. "We moeten elke kans op een doorbraak grijpen", zegt CD&V-schepen Caroline Bastiaens. Ook Open Vld ziet het voorstel "met gezond optimisme" tegemoet.

Stokpaardjes opgeven

De oplossing die zich aftekent is dat beide partijen in het debat hun stokpaardjes deels opgeven en er in de plaats een (kleine) overwinning voor in de plaats krijgen. De actiegroepen zouden een kleinere Oosterweelverbinding voor stedelijk verkeer moeten slikken, maar zouden de garantie krijgen dat het doorgaand oost-westverkeer via een versterkte Liefkenshoektunnel en een extra Tijsmanstunnel naar het noorden wordt gestuurd. Ook de overheid krijgt zijn zin met de Oosterweelverbinding. "Dit is een kans op een doorbraak", verklaarden de actiegroepen het in koor.

Iedereen - voorlopig - tevreden dus. "Een open vizier op het herijkte debat dringt zich op", zeggen de actiecomités, die de positieve sfeer rond de onderhandelingstafel en het werk van intendant D'Hooghe roemen. De actiegroepen kijken daarbij naar zichzelf, maar ook naar de Vlaamse regering: "Vasthouden aan de oude kijk is alvast geen optie meer, ook niet voor de overheden. Belangrijk is dat gezamenlijk erkend wordt dat doorgaand, zwaar en havenverkeer effectief beter rond de stad rijdt, en niet erdoor."

Goedkoper

Goed nieuws is er mogelijk ook over het financiële plaatje. Het voorstel van de intendant heeft als voordeel dat veel van de infra- structuur er al ligt, en dat een lightversie van de Oosterweelverbinding goedkoper kan worden gebouwd.

De komende weken worden in elk geval cruciaal. In april of in mei velt de Raad van State een oordeel over het huidige project, wat alles bij een negatieve beslissing terug naar af zou sturen. Tenzij de actiegroepen bij een akkoord hun klacht intrekken. Ze zijn ondertussen wel bereid om te wachten met het aanvragen van de volksraadpleging, waarvoor al 72.000 handtekeningen werden verzameld.

Politiek wordt er zo stilaan wel een compromis zichtbaar, of het voorstel ook echt slim is, betwijfelt transporteconoom Thierry Van Elslander (UAntwerpen) echter. Hij vreest dat het 'radicale haventracé' te noordelijk ligt om bestuurders ervan te overtuigen dat traject ook effectief te gebruiken, zelfs met sturende maatregelen of een tweede Tijsmanstunnel. "Het stedelijk tracé blijft veel korter. Hoe ga je het doorgaand van het stedelijk verkeer scheiden?", vraagt hij zich af. Van Elslander wijst erop dat het verkeer in de Liefkenshoektunnel en de Tijsmanstunnel nu al vaak stilstaat.

De actiegroepen wijzen op 'slimme sturende maatregelen' zoals een gedifferentieerde tol, en een hogere snelheid op het noordelijke tracé dan op de stedelijke verbinding. Maandag krijgen alle betrokken partijen de eerste resultaten van het onderzoek naar de te verwachten verkeersstromen op het nieuwe tracé.