Direct naar artikelinhoud

Er was eens... een blog

Vergeet gesloten deuren, wachtrijen en horden co-shoppers die je voor de voeten lopen. Het nieuwe winkelen gebeurt vreedzaam achter de computer: lekker online vanuit je luie stoel! We vroegen ons af hoe het er aan de andere kant van de digitale toonbank aan toegaat en draaiden een dag mee in de jonge Antwerpse webshop van Clouds of Fashion.

et is 9 uur in de ochtend wanneer de 23-jarige zaakvoerster Laurentine Van Landeghem ons verwelkomt in haar roze en wit gedecoreerd kantoor in Antwerpen-Noord. Langsheen opeengestapelde dozen leidt ze ons naar het eiland van waar ze, samen met twee werkneemsters en een stagiaire, de webshop draaiende houdt. "Het is hier normaal veel ordelijker", verontschuldigen de meisjes zich zowat in koor: de chaos is een gevolg van de stormloop na het succes van de modeshow, waar het voorbije weekend maar liefst 1.850 man (of beter: 2 man en 1.748 vrouw) op afkwam.

Het verhaal van de Clouds of Fashion-webshop begint drie zomers geleden. Laurentine studeerde Communicatiemanagement en onderhield daarnaast haar eigen blog. "Het was de tijd van de DIY-tips en op erg amateuristische wijze postte ik zelfgeknutselde outfits en tips om met verf en stoffen uit de Veritas je eigen kledij te pimpen", lacht ze. "Omdat mijn maaksels in de smaak vielen, richtte ik een pop-upateliertje in om mijn stuks te kunnen verkopen. Met de social media als stuwende kracht liep dat vanaf het begin als een trein. Ik stopte met studeren om mijn label verder uit te bouwen, maar ook mijn winkel aan de Melkmarkt bleek al snel te klein en zo verhuisde ik vorig jaar naar mijn huidige pand in de Nationalestraat. Gelijktijdig met de opening van die winkel kwam ook de webshop."

Roze pakjes

Inmiddels heeft Laurentine drie personeelsleden in dienst: een verkoopster staat in de winkel en Julie en Maxine werken in de webshop. "Ik begin elke dag met het verwerken van de bestellingen die gisteren na 15 uur geplaatst zijn", legt Maxine uit. "Het zijn er 17 vandaag, maar ze moeten niet allemaal hier ingepakt worden. Sommige klanten kiezen ervoor hun bestelling gratis af te halen in de winkel." De verkochte items die wel op de post gaan, diept Maxine op uit de stock achterin het kantoor. Aan de centrale inpaktafel verdwijnen de stuks vervolgens in roze zijdepapier waarna ze samen met een retourformulier, bedankkaartje, goodie en twee roze snoepjes in de postzak gaan. Met enkele administratieve plichtplegingen voltooit ze de bestellingen en ontvangen klanten automatisch een mail dat hun pakje onderweg is.

Van stofzuigen tot shoppen in Parijs

Als deze klus geklaard is, zet Maxine zich weer achter haar bureau om klantenmails te beantwoorden en de oproep voor stagiaires te coördineren.

"Elke dag doen we wel iets nieuws of gebeurt er iets onverwachts. Via chat staan we voortdurend in contact met onze collega in de winkel en als het daar te druk wordt, gaat iemand van ons helpen met de kassa, rekken vullen of zo nodig stofzuigen. Vandaag moeten we ook de juweeltjes uit de stock hertellen, en daarnaast zijn we bezig met de voorbereiding van heel wat events. We brainstormen al over de volgende modeshow, willen partners zoeken om o.a. naai- en make-upworkshops te geven en organiseren maandelijks een Facebookwedstrijd. Ook werken we aan een nieuwe website en moeten er natuurlijk nog collectiestuks aangekocht worden. Laurentine betrekt ons hier graag bij en we mogen om de beurt mee gaan shoppen in de showrooms in Parijs of Amsterdam!"

Klanten verleiden

Terwijl Maxine zich verder verdiept in mails en bestellingen, ontfermt fotografe en grafisch ontwerpster Julie zich voltijds over de look van het label. Ze verzorgt Instagramfoto's, flyers en het magazine, ontwerpt lettertypes en goodies met zelfbedachte quotes en neemt foto's van de collectie in de aanpalende fotostudio of op locatie. Leading lady Laurentine zelf schippert dan weer de hele dag tussen winkel en kantoor om het geheel in goede banen te leiden. Ze broedt op creatieve ideeën en zet daarnaast sterk in op social media. Op Facebook en Instagram post ze voortdurend kleding- en stijltips om haar veelzijdige publiek een online totaalbelevenis te bieden.

Thuisgevoel

En dan is er nog een speler die zich moeilijk laat negeren: de COF-mascotte, Laurentines chihuahua Lilou, die vrolijk tussen de bureaustoelen trippelt en het kantoor een huiselijke sfeer verleent. Net voor de collega-vriendinnen om 12 uur stipt aan hun gezamenlijke lunch beginnen, valt als om het thuisgevoel compleet te maken ook mama Van Landeghem nog binnen. Voorzien van poetsgerief en wat extra tijd komt ze haar dochter helpen de chaos te bedwingen.

Zo kabbelt de kantoordag voort tot 17 uur het gebruikelijke einde aankondigt. Alleen voor Laurentine is het dan nog niet gedaan. "Ik onderschat steeds de hoeveelheid werk en moet vaak nog dingen meenemen naar mijn bureau thuis", bekent ze. "Ook in het weekend werk ik meestal nog door, maar omdat ik alles heel graag doe, voelt dat zelden echt als werken. Enkel de boekhouding bevalt mij minder, maar daarvoor heb ik gelukkig een iets enthousiastere broer! Hij is ook zelfstandige en helpt mij er graag af en toe bij."

"Social media zijn onze stuwende kr acht"