Direct naar artikelinhoud

Ex and the city

Ruim tien jaar na de laatste aflevering van Sex and the City maakte Sarah Jessica Parker haar comeback op televisie met Divorce. In het nieuwe seizoen zoekt ze als alleenstaande vrouw haar eigen plaats en stem.

Een zwarte jurk dragen voor de Golden Globes was een no-brainervoor Sarah Jessica Parker, een van de driehonderd vrouwen uit de entertainmentindustrie die zich achter Time's Up schaarde, een hulpfonds voor slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag. En toen ze op de rode loper een micro onder de neus geschoven kreeg, aarzelde ze niet om tv-zender E!, dat de beelden van de rode loper uitzond, live een steek te geven omdat die de presentator stukken meer betaalde dan zijn vrouwelijke collega. Die laatste had dan maar beslist om er de brui aan te geven.

Om maar te zeggen, Sarah Jessica Parker zit niet om een mening verlegen. Sinds het uitbarsten van de Weinstein-affaire is ze maar wat blij dat er eindelijk iets aan het veranderen is. In Hollywood, maar ook ver daarbuiten. "De Golden Globes kwamen op het ideale moment: Time's Up heeft veel aandacht gekregen", zegt Parker twee dagen later tijdens een interview in New York naar aanleiding van het tweede seizoen van Divorce. "Iedereen kent het nu en weet dat het fonds er voor iedereen is, in welke sector je ook werkt."

Emancipatie

Parker is er rotsvast van overtuigd dat de bal nu definitief aan het rollen is gegaan. "In de entertainmentindustrie, maar ook alle andere sectoren kunnen er echt niet mee wegkomen zonder het over deze problemen te hebben. Veel geluk als je denkt dit te kunnen tegenhouden. Het zal misschien pijnlijk zijn - verandering schrikt af, zeker voor wie het comfortabel heeft - maar ik zie niet in hoe we kunnen functioneren zonder die moeilijke gesprekken aan te gaan. We moeten met iedereen praten: met mensen die bang zijn om hun ervaringen te delen, maar ook met mensen die in een machtspositie zitten en kunnen vertellen hoe het eraan toe gaat. Misschien is dat te optimistisch, maar iedereen zal zich beter voelen als hij of zij erbij wordt betrokken."

Dat Sarah Jessica Parker nu mee de kar trekt is geen toeval. Sex and the Cityen Carrie Bradshaw, Parkers personage, heeft volgens de fans de emancipatie van de vrouw een stevige duw in de rug gegeven. Ook in de producties waaraan ze meewerkt, zegt Parker al lang veel aandacht voor deze thematiek te hebben, zowel voor als achter de schermen. Ook in Divorce, waarin ze de rol van Frances speelt, is dat zo.

"Ik denk dat de helft van de crew bestond uit vrouwen. Er waren meer vrouwelijke regisseurs dan mannelijke. Onze schrijfploeg was voor 95 procent vrouwelijk. Alison Benson (die de reeks samen met Parker produceerde, JDB) en ik hebben daar echt op gelet. En we hadden het geluk deze reeks voor HBO te kunnen maken, een zender die diversiteit al lang hoog in het vaandel heeft."

Een mooi voorbeeld van hoe het kan, maar de tv-ster beseft dat er nog een lange weg is af te leggen. "Er lopen serieuze gesprekken om tegen 2020 een fiftyfiftyverhouding te halen in de entertainmentindustrie. Dat is een mooi doel, maar we moeten ook kijken naar de aanvoer van talent. Is die er voldoende? Je kunt immers niet zomaar vrouwen in bepaalde posities plaatsen. Dat wordt wellicht het moeilijkste als we streven naar gelijkheid en een veilige werkomgeving. We moeten daarom bijvoorbeeld ook de filmscholen aanspreken, iets wat tot nu onvoldoende is gebeurd."

Voor Sarah Jessica Parker betekende Divorce de terugkeer naar de televisie, dertien jaar na de laatste aflevering van Sex and the City. In het tweede seizoen slaat de serie een andere, wat luchtigere toon aan. Na de scheiding die zich in het eerste seizoen voltrok, gaan Parker en haar ex hun eigen weg. Met vallen en opstaan, terwijl wispelturige tienerkinderen hen het leven nog wat moeilijker maken. Het gescheiden leven zoals het is.

"Frances past in een patroon dat je zo vaak ziet", zegt Parker, die al twintig jaar getrouwd is met acteur Matthew Broderick. "Je ontmoet iemand op school, je vindt een job, je trouwt en krijgt kinderen... En dan word je heen en weer geslingerd tussen je job en het moederschap, met als resultaat dat je op beide vlakken tekortschiet. Nu is Frances bevrijd. Steeds meer vrouwen kiezen voor een scheiding, meer dan mannen. Omdat ze vaak zo veel hebben opgegeven: hun job, hun carrière, creatieve voldoening, nieuwsgierigheid... Na de scheiding start hun tweede leven."

Stempel

Hoewel Divorce anders is, is de link met Sex and the Citysnel gelegd. Sarah Jessica Parker speelt opnieuw een alleenstaande vrouw die wat problemen met een man heeft. Deze keer niet in New York - Divorceis opgenomen in Hastings-on-Hudson, een halfuurtje boven Manhattan - maar toch. Het is bijna onmogelijk om niet aan Sex and the Cityte denken. "Misschien wel, ja. We proberen er ook op te letten als we in de stad opnemen. Dan was er extra aandacht voor mijn kledij of in welke straten we opnamen. Je wilt immers niet teren op een andere reeks. Maar er zijn veel verhalen over alleenstaande vrouwen, en die lijken echt niet allemaal op elkaar."

Toch is het soms moeilijk om bij Frances niet aan Carrie Bradshaw te denken. Het is het steeds terugkerende probleem van acteurs die een iconische rol hebben gespeeld: die blijft aan je kleven. Of Sarah Jessica Parker nooit hoopt om die stempel voorgoed kwijt te raken? Nee, antwoordt ze resoluut. "Ik hou van Carrie Bradshaw en voel geen enkele behoefte om die vijftien goed bestede jaren uit te vegen. Ik heb sindsdien ook al veel andere dingen gedaan. Maar als die associatie nog sterk is... Er zijn veel ergere dingen om mee te worden geassocieerd, toch?"

Het tweede seizoen van Divorce is vanaf vandaag te zien op Telenet Play More.