Direct naar artikelinhoud

Nieuwe app-hype: livequiz met echt geld

In enkele maanden tijd verzamelde HQ honderdduizenden gebruikers die tweemaal daags klaarzitten om live een quiz te spelen. En daarmee echt geld te verdienen. Hoe kan dat?

"Het is een manier om mensen de kans te geven om plezier te maken, misschien iets te winnen, en er misschien nog iets van te leren ook." Dat is hoe de bedenkers van HQ hun trivia-app omschrijven.

HQ is een quiz die twee keer per dag wordt gepresenteerd, telkens om 15 en 19 uur Eastern Standard Time (21 en 1 uur bij ons). Lineair, dus, maar niet op televisie. Wel kan u host Scott Rogowsky live aan het werk zien op uw smartphonescherm, als een mix tussen Blokken en Facebook Live, in een rechtstreekse 'uitzending' van zowat tien minuten.

Elk spel bestaat uit twaalf vragen, die intussen honderdduizenden spelers simultaan beantwoorden. Maar wie verkeerd of buiten de tijd antwoordt, valt af. Wie alle opgaven tot een goed einde brengt, wint prijzengeld. Echt geld, uitbetaald via PayPal.

Superpot

Bij de lancering in oktober zat er tussen de 100 en 250 dollar in de prijzenpot, die werd verdeeld onder alle winnaars. Tegenwoordig gaat het al om minstens 1.500 dollar, met uitschieters tot 10.000 dollar. Op 10 december dongen zo 400.000 gebruikers mee naar zo'n superpot.

Dat prijzengeld haalt de start-up van Rus Yusupov en Colin Kroll - tevens de oprichters van de intussen opgedoekte video-app Vine - bij investeerders als Intermedia Labs. Voorlopig ziet het er niet eens naar uit dat ze hun app willen monetariseren. Maar waarom geld weggeven, als ze er niets aan verdienen?

"Het is niet onze focus", zei Yusupov daarover aan Variety. "Er is wel veel interesse van merken die willen samenwerken, maar als we sponsors integreren, moet het bijdragen aan het spel. Als speler mag je niet het gevoel krijgen dat je zelf het product bent. We willen een goed spel maken, dat laten groeien, zodat het iets heel bijzonders kan worden."

Die combinatie van een livequiz in mobiele vorm is een interessant gegeven, vindt Timothy Vanherberghen van Triangle Factory, het bedrijf dat afgelopen zomer de app bij het Eén-programma Switch lanceerde. Via dat spel kunnen gebruikers onder meer vragen van de tv-quiz zelf spelen, maar ook aanvullende spellen spelen. De app werd al 500.000 keer gedownload, vooral door een jonger publiek dat normaal niet naar de tv-quiz zou kijken.

"Ik vraag me vooral af hoe lang het engagement van HQaanblijft eens de show gepasseerd is", zegt Vanherberghen. "Het grootste deel van de dag kan er niet gespeeld worden. De app wordt dus vooral gebruikt in pieken. Wanneer iedereen op hetzelfde moment begint te spelen, zullen hun servers serieus wat moeten slikken."

Vanherberghen zag hetzelfde gebeuren met Switch. Net na de finale van de tv-show, kon de finale van de volgende al gespeeld worden in de app. "Al tijdens het einde van de show kregen we een enorme piek, om na de show weer in te zakken", zegt Vanherberghen. "Die piek werd de dag erop licht herhaald tijdens de herhaling op de middag. Wij hebben onze servers moeten upscalen om die momenten aan te kunnen."

Amerikaanse vragen

De Switch-app wordt binnenkort ook in een Engelstalige versie uitgerold, dus niet gekoppeld aan een tv-programma. "We hebben de app met productiehuis Panenka ontwikkeld zodat hij perfect losstaand kan functioneren", zegt Vanherberghen. Daarmee gaat de app de concurrentie aan met populaire trivia-apps als Trivia Crack (300 miljoen gebruikers) en QuizUp (33 miljoen gebruikers).

HQ is ook in ons land te spelen, maar dus op de Amerikaanse uren. Los van de live-factor zijn de vragen ook vaak inhoudelijk gericht de Amerikaanse markt. Intussen heeft HQal wel een eerste concurrent. The Qis opgericht door Will Jamieson, directeur van videoplatform Stream, en doet precies hetzelfde maar met minder prijzengeld en een minder ervaren presentator. Alleen doet The Qhet wel van meet af aan op iOS én Android, wat hen bij die laatste gebruikers een streepje voor geeft. Een Android-versie van HQwordt "binnenkort" gelanceerd in de Google Play Store.