Direct naar artikelinhoud

Google gaat concurrentie met Facebook aan

Google heeft met Google+ een nieuwe sociaalnetwerksite gelanceerd waarmee het de concurrentie met Facebook aangaat. Google+ is voorlopig alleen beschikbaar voor wie een uitnodiging heeft.

Je kan er foto's delen, boodschappen posten en commentaar schrijven op de pagina's van vrienden. Google+ lijkt op het eerste gezicht wel heel erg sterk op Facebook. Toch zijn er volgens Google ook belangrijke verschillen. Zo is het onder meer mogelijk om makkelijk foto's en kaarten van Google te integreren en kan je videochatten, maar Google+ is volgens het Amerikaanse internetbedrijf vooral ook beter afgestemd op het dagelijkse gedrag van mensen in het echte leven. "De subtiliteit en het wezen van de interacties in het echte leven gaan verloren in de rigide structuur van de online-instrumenten", schrijft Vic Gundutra, senior vice president bij Google, op de bedrijfsblog.

Daarmee doelt Google vooral op de moeilijkheid om makkelijker informatie te delen met bijvoorbeeld alleen vrienden of collega's. Wie nu op Facebook iets post, doet dat meestal voor al zijn vrienden op de netwerksite. Je kan er ook wel groepen aanmaken, maar die optie is niet echt gebruiksvriendelijk. Google wil met Google+ veel meer inspelen op de behoefte om informatie en foto's met bepaalde groepen mensen te delen. Daar moeten de zogeheten 'Circles' voor zorgen. Een andere nieuwe optie is Sparks, een kenmerk dat het mogelijk maakt om mensen met elkaar te verbinden op basis van gemeenschappelijke interesses.

Met Google+ wil Google iets doen aan de oppermachtige positie van Facebook. Deze sociaalnetwerksite telt bijna 700 miljoen leden en kan zo een aanzienlijk deel van de reclame-inkomsten binnenhalen.

Google probeerde daar de voorbije jaren iets aan te doen, maar zowel Google Wave als Google Buzz slaagden daar nooit in. Google trok zelfs na minder dan een jaar al de stekker uit Wave. Google+ werd op de meeste technologiesites al positief onthaald, maar analisten vragen zich af of Google niet te laat komt. "Mensen hebben al een netwerk op Facebook", verklaarde Debra Aho Williamson van eMarketer aan het persbureau AP. "Hen vragen nu een nieuw sociaal netwerk te maken, is een grote uitdaging." (JDB)