Direct naar artikelinhoud

Groene belasting: Prius duurder, Range Rover goedkoper

Wie een Toyota Prius koopt, zowat het prototype van de milieuvriendelijke wagen, zal vanaf volgend jaar een hogere inschrijvingstaks moeten betalen. Omgekeerd betalen eigenaars van een nieuwe Range Rover met dieselmotor dan weer een heel stuk minder. De vergroening van de autobelasting die de Vlaamse regering doorvoert, ligt zwaar onder vuur.

De Vlaamse regering gebruikt de overheveling van de verkeersbelasting om te sleutelen aan de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV), de belasting die je ophoest bij de aanschaf van een nieuwe wagen. Vanaf 1 januari 2012 wordt die grondig 'vergroend'. Hoe meer CO2 je wagen uitstoot, hoe meer je betaalt. Ook de Euronorm voor luchtkwaliteit zal een belangrijke rol spelen in de berekening van de inschrijvingstaks.

De nieuwe berekening heeft een aantal eigenaardige effecten. De Toyota Prius, een hybride en het schoolvoorbeeld van de milieuvriendelijke wagen, stoot amper CO2 uit maar wordt toch duurder. Wie in 2009 een exemplaar kocht, betaalde aan het laagste tarief een inschrijvingstaks van 61,5 euro. Die wordt volgend jaar opgetrokken naar 86,63 euro. Een Range Rover, een wagen met een allesbehalve milieuvriendelijk imago, wordt dan weer goedkoper: van 4.957 euro inschrijvingstaks naar 3.929 euro. Toegegeven: nog altijd een groot verschil met de Prius, maar de evolutie in de belasting doet bij Groen!-parlementslid Hermes Sanctorum alarmbellen afgaan. "Een 4x4 moet veel minder betalen, terwijl een wagen die amper CO2 uitstoot duurder wordt. Dit is geen vergroening, dit is een verslechtering."

Asociale maatregel

Volgens Sanctorum is de nieuwe BIV-berekeningswijze niet alleen op ecologisch vlak een achteruitgang, maar is het ook een asociale maatregel. "Op een grote, zware wagen als de Lexus RX moet je nog maar de helft betalen van de huidige belasting. De Ford Focus of de Opel Corsa, bescheiden modellen, worden dan weer duurder. Dit is het N-VA-syndroom: de rijken bevoordelen. Als dit het gevolg is van meer fiscale autonomie voor Vlaanderen weten we wat ons te wachten staat."

Ook automobilistenorganisaties VAB en Touring hebben ernstige vragen bij het systeem. "Kleinere compacte stadswagens worden zwaarder belast, grotere wagens zijn dan weer goedkoper af. Totaal onlogisch. Er wordt enkel gekeken naar het verschil tussen benzine en diesel." Ook de Bond Beter Leefmilieu (BBL) vreest nefaste effecten. "Het is uiteraard uitstekend dat milieuprestaties de inschrijvingstaks bepalen. Maar we evolueren wel meer en meer richting verdieselijking van ons wagenpark. Dieselwagens verbruiken dan wel minder, maar ze stoten bijvoorbeeld meer fijn stof uit. Daar is gewoon geen rekening mee gehouden."

Hallo, begrotingsminister Philippe Muyters (N-VA)? "We hebben net heel bewust gekozen om de grootte van de wagens niet als criterium mee te laten tellen. We baseren ons op de werkelijke uitstoot, en dan kan het inderdaad dat een grote wagen beter scoort dan een kleine. Binnen hetzelfde merk, zelfs binnen hetzelfde model, kunnen verschillen optreden. Lexus heeft bijvoorbeeld een hybride terreinwagen die amper BIV moet betalen."

Ook het taksverschil tussen diesel en benzine is volgens het kabinet-Muyters logisch. "Dieselwagens hebben de reputatie veel vervuilender te zijn dan die op benzine. Maar in de nieuwe modellen die volgend jaar op de markt komen, klopt dat niet meer. Die scoren beduidend beter op luchtkwaliteit."