OVERZICHT. Alles wat je moet weten over de GP van China
Feest in de F1: in Shanghai viert de snelste sport ter wereld zijn 1.000ste Grand Prix. Mercedes won de eerste twee races van het seizoen, de eerste met Valtteri Bottas, de tweede met Lewis Hamilton. Maar Ferrari lijkt het snelst, en daarbij oogt ‘knecht’ Charles Leclerc sneller dan ‘kopman’ Sebastian Vettel. En hoe staat het met de mysterieuze problemen die Max Verstappen had in Bahrein? Kortom: veel om naar uit te kijken in de Grote Prijs van China.
1000ste race. De GP van China wordt zondag de 1.000ste GP, al bestaat daarover discussie. De eerste elf seizoenen (1950-1961) telde de 500 Mijl van Indianapolis ook mee voor het WK, om toch maar een Amerikaanse wedstrijd op de kalender te hebben. Maar die Indy 500 werd verreden volgend Amerikaanse regels, met Amerikaanse auto’s en met veelal Amerikaanse rijders. Er werden wel punten uitgereikt voor het WK. Kan je dat als een F1-race beschouwen? En wat doe je met de zeventien races waarin er (bij gebrek aan F1-bolides) met toenmalige F2-wagens werd gereden? Dat was toen, in 1952 en 1953, wel het officiële WK, maar niet volgens de F1-regels.
16de keer in China - De GP van China vond voor het eerst plaats in 2004 en staat dus voor de 16de keer op de kalender. In die tijd heeft de sport in Shanghai een enthousiaste fan base uitgebouwd. Wat in 2004 nog een artificieel gebeuren was, is nu een levendige race met hevige fans, die de rijders steevast onthalen met de vreemdste cadeaus.
Hamilton 5 keer - Lewis Hamilton heeft in Shanghai al vijf keer gewonnen: twee keer met McLaren (2008 en 2011) en drie keer met Mercedes (2014, 2015 en 2017). Van de nog actieve rijders hebben verder alleen Sebastian Vettel (2009) en Daniel Ricciardo (2018) de Chinese GP op hun palmares staan.
Mercedes 5 keer - Bij de teams heeft Mercedes het beste rapport in Shanghai: het won vijf keer, tegen vier voor Ferrari, drie voor McLaren, twee voor Red Bull en één voor Renault. Mercedes kijkt vooral met een goed gevoel terug naar 2012. Nico Rosberg boekte toen voor de eerst overwinning voor het Duitse merk. In zijn huidige gedaante althans, want 57 jaar eerder had Juan Manuel Fangio in 1955 de vorige zege voor Mercedes behaald.
Verjaardag voor Red Bull - De overwinning van Sebastian Vettel in 2009 was de allereerste voor Red Bull Racing. Dat is dit weekend dus tien jaar geleden. Feestje! Een dag eerder had het zijn allereerste poleposition gepakt.
Van pole naar zege - Hoewel inhalen in Shanghai vrij makkelijk gaat, werd de race 9 keer op 15 gewonnen door de polesitter. Schumacher en Ricciardo wonnen wel vanop de zesde startplek.
Weinig opgaves - Shanghai is niet zo slopend voor mens en machine. Slechts acht keer in bijna duizend races heeft élke deelnemer de finish gehaald. Twee keer daarvan was in China.
HET CIRCUIT IN CIJFERS
Shanghai heeft twéé ellenlange rechte stukken, maar toch is het geen lage-downforce circuit. Daarvoor zijn de bochten dan weer te belangrijk. De opvallendste is bocht 1, een eindeloze spiraal van 270 graden. Hieronder vind je alle cijfers over Shanghai.
Cijfers over Shanghai International Circuit
Cijfers over vorig jaar
Cijfers over de laatste 5 jaar
BANDENPRAAT: ruwste asfalt van het jaar
Sleutelinfo
Geselecteerde banden
Pirelli: “De brede piste van Shanghai staat bekend om zijn combinatie van lange twee rechte stukken en bochten. Die rechte stukken koelen de banden af, vooral de voorbanden, waardoor je makkelijk een wiel blokkeert bij het remmen. Het circuit heeft een vrij ruw tarmac en is veeleisend voor de banden, maar de laterale krachten (bochten) houden de longitudinale krachten (acceleratie en rem) mooi in evenwicht. De linker voorband is degene die het zwaar te verduren krijgt. De bochten 1 en 13 zijn het meest veeleisend.”
“Vorig jaar was er een brede variatie in strategieën. Daniel Ricciardo won met twee stops, maar de race was beïnvloed door een safety-car. Dit jaar hebben de rijders uit de topdrie-teams telkens een andere bandenselectie gemaakt dan hun teamgenoten. Dat wijst op een breed gamma aan mogelijke strategieën.”
TIMING
Het tijdsverschil met Shanghai bedraagt zes uur. Dit zijn de ‘Belgische’ aanvangsuren.
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
WK-STANDEN (na Bahrein)
Rijders: 1. Valtteri Bottas 44; 2. Lewis Hamilton 43; 3. Max Verstappen 27; 4. Charles Leclerc 26; 5. Sebastian Vettel 22; 6. Kimi Raikkonen 10; 7. Lando Norris 8; 8. Kevin Magnussen 8; 9. Nico Hulkenberg 6; 10. Pierre Gasly 4; 11. Lance Stroll en Alex Albon 2; 13. Daniil Kvyat en Sergio Perez 1.
Constructeurs: 1. Mercedes 87 ; 2. Ferrari 48; 3. Red Bull-Honda 31; 4. Alfa Romeo-Ferrari 10; 5. McLaren-Renault 8; 6. Haas-Ferrari 8; 7. Renault 6; 8. Toro Rosso-Honda 3; 9. Racing Point-Mercedes 3.