Direct naar artikelinhoud

Directrice stapt boos op

Met haar plannen hertekent Joke Schauvliege het landschap van de Vlaamse kunstinstellingen. Ook de koren en orkesten van de verschillende instellingen moeten een cluster vormen. Schauvliege wil zo meer kwaliteit efficiënter werken.

In de plannen van minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) vormen het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en de Vlaamse Opera voortaan een cluster, met aan het hoofd één intendant en één bestuur. “We kiezen niet voor de verdere aparte uitbouw van een groot klassiek operagezelschap en evenmin voor een groot balletensemble”, luidt het in een verklaring die ze naar de kunstinstellingen stuurde. De artistieke werking van beide instellingen laat Schauvliege apart, maar de intendant moet wel een “evenwichtige verhouding in zowel de programmering als de budgettaire invulling van beide disciplines garanderen”.

Een degradatie, vindt men dat bij het Ballet. De plannen van Schauvliege waren dan ook nog maar enkele uren oud of de artistiek directeur Kathryn Bennetts maakte bekend dat ze ontslag neemt. “Ik wil niet een in land leven met zo’n cultuurbeleid”, vaart Bennetts uit tegen Schauvliege. “Dit getuigt van arrogantie en onwetendheid. Die plannen komen van een minister van Cultuur die ik nog nooit ontmoet heb en nog nooit naar een van onze voorstellingen gekomen is. Dat is beschamend voor Vlaanderen.”

Bennetts stoort zich aan het feit dat er een intendant komt die zeggenschap krijgt over het Ballet. “Ik kwam net hier omdat ik niet meer onder een intendant wou werken.” Bovendien hekelt ze ook de onderfinanciering van haar gezelschap dat al lang in moeilijke papieren zit. “Een gezelschap van ons niveau werkt met een budget van 20 à 25 miljoen euro. Wij moeten het met 6 miljoen euro rooien.” Bovendien zal het Ballet ook niet ontsnappen aan de lineaire besparingen die Vlaanderen zowat overal doorvoert. Schauvliege wou niet reageren op de kritiek van Bennetts. De minister benadrukte alleen dat het zeker geen fusie is, iets wat eerder gevreesd werd. “Alleen de zakelijke kant van de instellingen wordt samengevoegd. Elk kan zijn eigen artistieke projecten blijven opzetten.”

Kathryn Bennetts werkte sinds 2004 bij het Ballet van Vlaanderen en onder haar bewind steeg de internationale renommee van het gezelschap naar grote hoogten. Onder meer de voorstellingen Impressing the Czar en Artifact werden wereldwijd lovend onthaald. Dankzij Impressing the Czar kreeg het gezelschap vorig jaar een Laurence Olivier Award, zowat de Oscars van de danswereld.

Orkesten en koren

Daarnaast kondigde Schauvliege ook aan dat de koren en orkesten van de de Vlaamse Opera, het Vlaams Radio Koor/ Brussels Philharmonic en deFilharmonie een gemeenschappelijke pool moeten vormen. Elke instelling behoudt wel zijn eigen orkest en/of koor, maar er moet wel meer samengewerkt worden en de uitwisseling van muzikanten moet makkelijker worden.

“Als de Opera nu bijvoorbeeld een groot stuk wil uitvoeren, kon ze ook al muzikanten van bijvoorbeeld het Brussels Philharmonic gebruiken”, legt Schauvliege uit. “De instellingen betalen nu jaarlijks een half miljoen euro aan elkaar. In de toekomst zal men daar niet langer voor moeten betalen.” De grotere samenwerking betekent niet dat er met minder muzikanten zal gewerkt worden. “Er wordt niet aan de tewerkstelling geraakt. Ik denk ook niet dat er te veel muzikanten zijn.” Daarnaast wil Schauvliege ook een betere regionale spreiding van de opvoeringen.

Minister Schauvliege wil dat de hervorming op 1 januari 2011 laten beginnen. Alles moet tegen eind 2012 afgerond zijn.