Direct naar artikelinhoud

Automerken zwaaien met saloncondities

Door de slechte verkoop zwaaien de automerken met flinke saloncondities. Hoewel die lager liggen dan vorig jaar, is de strijd om de consument nog altijd groot.

Het 91ste autosalon, dat volgende week vrijdag van start gaat, blijft het belangrijkste evenement van het jaar voor de Belgische autosector. Geen enkele constructeur wil de afspraak met het autosalon missen. Door de tegenvallende verkoop ligt de druk om te scoren nog hoger dan anders. "Het salon is de ideale kans om de verkoop op de krikken. Inelf dagen verkopen constructeurs een groot deel van hun jaarvolumes", zegt Joost Kaesemans van Febiac, de organisator van het salon.

De prijs voor de snelste campagne gaat alvast naar Opel. Dat pakte op 26 november al uit met de eerste radiospot. In december volgden de eerste saloncondities. Op een Corsa kunnen consumenten meer dan 3.000 euro korting versieren.

Ook bij het Franse Renault gelden stevige saloncondities, tot wel 30 procent op het hele gamma. De nieuwe Clio moet de rode verkoopcijfers van Renault ombuigen, met kortingen tot 4.000 euro. "Wij bieden kopers een financiering van 0 procent, recyclagepremies en kortingen van 3.000 tot 10.000 euro per auto", zegt woordvoerder Karl Schuybroek. Toch is dat geen garantie op succes, weet Schuybroek. "Ondanks onze inspanningen was het vorige salon geen hoogvlieger. Ook nu blijft het koffiedik kijken. We kunnen alleen maar hopen dat het dit jaar beter gaat."

Ook heel wat andere merken geven flinke kortingen. Op de nieuwe Citroën C1 kun je tot 3.225 euro voordeel doen. Op de Toyota Yaris is dat bijvoorbeeld 2.130 euro, en 1.635 op de Grand Prius+. Bij Audi zijn de salonvoorwaarden sinds 14 december geldig. De kortingen gelden op het hele gamma en kun je opvragen via de website.

Aan aanbiedingen geen gebrek, maar toch liggen ze lager dan bij het vorige autosalon. Toen vochten autocontructeurs nog een ware prijzenoorlog uit om het verdwijnen van de ecopremie te compenseren. Uit vrees dat de verkoop van zuinig auto's ging kelderen, pakten ze in de paleizen van Brussels Expo uit met superkortingen tot 40 procent.