Direct naar artikelinhoud

Brussel gaat auto uit centrum weren

Het centrum van Brussel moet een bestemming worden, niet langer een doorgang. Dat blijkt uit het Brusselse verkeersplan.

Heel wat straten in het centrum worden verkeersvrij of krijgen eenrichtingsverkeer. De voetgangerszones in de stad worden verdubbeld. Zo wordt Brussel volgens mobiliteitsschepen Els Ampe (Open Vld), op Venetië na, de stad met de grootste verkeersvrije zone van Europa. Niet alleen rondom de Grote Markt, maar ook in de Zavelwijk en de Dansaertwijk worden bijkomende straten en pleinen verkeersvrij. In de voetgangerszone komt een gratis elektrisch treintje. De bestaande gewestelijke fietsroutes worden aangevuld met lokale fietsroutes om zo het stadsfietsnetwerk te vormen.

Bij het herontwerp van de routes voor het openbaar vervoer wilde de MIVB vooral iets doen aan de grote concentratie van begin- en eindhaltes in het stadscentrum. Zo worden onder meer de haltes Beurs en De Brouckère grotendeels verlegd naar de Lombardstraat, de Adolphe Maxlaan en de Emile Jacqmainlaan.

De eerste wijzigingen treden al vanaf 13 december in werking, in het kader van Winterpret. De tweede en meest ingrijpende fase is gepland voor de zomer van 2015. "We wilden en konden niet wachten tot de auto verdween", zei burgemeester Yvan Mayeur (PS). "We hebben de beslissingen genomen en hopen dat de anderen zich aanpassen."

De bedoeling van stad en gewest is dat het transitverkeer zich verlegt naar de kleine ring. Daar zouden intelligente groene lichten een deel van de extra belasting opvangen.