Direct naar artikelinhoud

Nieuwe media brengen geldinzameling Haïti in stroomversnelling

De geldinzameling voor het door een vernietigende aardbeving getroffen Haïti lijkt op weg om alle records te breken. Vooral de nieuwe technologie lijkt daarbij een cruciale rol te spelen. Socialenetwerksites als Facebook en Twitter bieden de hulporganisaties een uitgelezen platform om traditionele mediakanalen als radio en televisie in snelheid te pakken. Amper 48 uur nadat het Amerikaanse Rode Kruis via de microblogsite Twitter een oproep had gelanceerd om geld te storten voor de slachtoffers in Haïti, stond de teller dit weekend al op 25 miljoen euro, waarvan meer dan 5,5 afkomstig van onlinemedia.

“Alle records in verband met campagnesteun via nieuwe media worden momenteel gebroken”, zei woordvoerder Gloria Huang gisteren aan BBC. Het Rode Kruis speelt dan ook zeer handig in op de ontwikkelingen in medialand. Enkele uren na de lancering van de als ‘90999’ gecodeerde oproep stond de boodschap al in de top tien van meest bezochte topics op Twitter, net als ‘Help Haiti’ of ‘Haiti’. Intussen heeft ook iTunes een pagina geopend, waar mensen tussen 5 en 150 euro kunnen doneren voor het Amerikaanse Rode Kruis.Ten slotte tieren ook op de socialenetwerksite Facebook de Haïtigroepen welig. Honderdduizenden surfers sloten zich al aan bij groepen als ‘Earthquake Haïti’, die een link aanbiedt naar het hulpfonds van Oxfam. Ook op YouTube schieten de zelfgemaakte filmpjes van burgers die tot steun oproepen als paddenstoelen uit de grond. “Oorspronkelijk bestond de vrees dat de mensen zich enkel inschreven, maar niet doneerden”, aldus Wendy Harman, verantwoordelijk voor de sociale media bij het Rode Kruis. “Maar al snel werd duidelijk dat men ook effectief geld stortte.”In eigen land besloten de gsm-operatoren Proximus, Base en Mobistar dit weekend om de handen in elkaar te slaan en via een sms-actie aan geldinzameling te doen. Wie ‘ja’ sms’t naar het gezamenlijke nummer 4666 doneert 1 euro aan de betrokken hulporganisaties. “Doneren via sms is gemakkelijk”, legt Patti Verdoodt van Mobistar uit. “Bijna iedereen heeft tegenwoordig een gsm en een sms is snel en simpel verstuurd.” De drie gsm-operatoren fungeren bij de sms-actie louter als tussenpersoon, pikt Frederique Verbiest van Proximus in. “Noch wij, noch het ondersteunende MobileWeb houden winst over aan deze actie. Het geld wordt rechtstreeks doorgestort aan de ngo’s die zich achter deze actie scharen.” Vandaag wordt een eerste tussenstand bekendgemaakt. (LDW)