Direct naar artikelinhoud

Verslaafd na episode vier

Wanneer raak je verknocht aan een serie? Met de eerste aflevering lukt het zelden of nooit, stelde Netflix vast, maar gemiddeld duurt het vier afleveringen. Dat is laat, maar het verrast seriemakers niet.

Streamingplatform Netflix onderzocht dit voorjaar het kijkgedrag van zijn abonnees in zestien landen om te achterhalen wanneer die kijkers verknocht raken aan een reeks. Dat punt werd bepaald wanneer 70 procent van de kijkers van een bepaalde aflevering uiteindelijk het volledige eerste seizoen uitkeken.

Gemiddeld duurt het een aflevering of vier, al zijn er ook grote verschillen tussen de series. Bij Breaking Bad waren de kijkers al na de tweede aflevering in de ban van Walter White en Jesse Pinkman, net even snel als bij The Killing. Bij House of Cards en Orange Is the New Black bevond het verslavingspunt zich in de derde episode. Bij Better Call Saul en Bloodline duurde het nog een aflevering langer, terwijl het bij Mad Men zelfs tot episode zes ging.

Bevestiging strategie

Netflix ziet in dit onderzoek bevestiging van zijn aanbodstrategie. "Onze abonnees alle afleveringen van een reeks in één keer aanbieden, strookt beter met het kijkgedrag van fans", zegt Ted Sarandos van Netflix in een persbericht. De pilootaflevering, die door veel tv-zenders als cruciaal wordt gezien, blijkt immers niet zo belangrijk. En dat is opmerkelijk: want die eerste aflevering krijgt vaak extra aandacht en extra budget van de makers om er iets goeds van te maken.

"Een piloot is inderdaad niet zaligmakend", zegt ook Peter Bouckaert van Eyeworks Film & TV Drama, het productiehuis dat onder meer De bunker, Cordon (VTM) en Vermist (VIER) maakt. "Daarmee bouw je je basispubliek, maar die aflevering bepaalt niet of de mensen de hele reeks zullen uitkijken. Al moet je er uiteraard wel voor zorgen dat die piloot geen afknapper is. De kans is klein dat de kijkers je nog een tweede kans geven, zeker omdat er nu zo'n ruim aanbod is."

Die kijkers beseffen ook dat de allereerste aflevering niet altijd een knaller is, zegt Paul Piedfort die voor Skyline Entertainment de Eén-reeks T. schreef. "Ze weten dat de piloot een presentatie is waarbij de personages geïntroduceerd worden. Dat is moeilijker dan een gewone aflevering."

De eerste aflevering mag dan iets minder belangrijker zijn dan vaak gedacht, de volgende afleveringen moeten er wel boenk op zijn. Piedfort meent dat vooral de tweede aflevering belangrijk is. "Die moet voor bevestiging zorgen. De kijker moet dan zien dat de personages die je in de eerste aflevering geïntroduceerd hebt, interessant genoeg zijn om wekelijks te volgen. In T. hebben wij dan ook bewust een iets complexere zaak behandeld om te tonen wat de kijkers wekelijks kunnen verwachten."

De Ronde

Ook Peter Bouckaert meen dat de conclusies van de Netflix-studie kloppen. "De tweede, derde en vierde aflevering zullen bepalen of je verknocht bent aan de serie en beslist om die helemaal uit te kijken. Dat zie je ook aan de kijkcijfers. De eerste aflevering zorgt voor een piek en daarna heb je wat verval. Na de derde of vierde aflevering blijven die stabiel. Maar als je de verwachtingen niet inlost, haken de mensen af."

Een probleem waar bijvoorbeeld De Ronde enkele jaren geleden mee te kampen had: de reeks raakte moeilijk van de grond en veel kijkers vonden dat het nergens heenging. Met afkalvende kijkcijfers tot gevolg.